• Caitline35

Vab som ger missnöje hos kollegor

Jag är ensamstående. Arbetar i ett kvinnodominerat yrke. Jag har några barn och det blir en del vab, särskilt under pandemin. De andra i mitt arbetslag har inga småbarn längre. Kollegorna är utarbetade, stressade och bittra. Så fort jag ska vaba känner jag av ett missnöje. Jag känner mig som en kollega man inte vill ha eftersom jag är ensam med vab plus att jag själv blir sjuk ibland av bacillerna. Inför en nyanställning sa en kollega "Vi behöver ha en äldre med erfarenhet och utan småbarn." Jag kände mig träffad direkt. Jag mår dåligt över detta. Får dåligt samvete så fort jag vabar eller är sjuk. Jag får aldrig ett krya på dig till varken mig eller barnen när jag meddelar i vår messengergrupp om vab eller sjukdom. Endast från en ny ung kollega. Inte de andra. Varför ska vi kvinnor behandla varandra såhär? Hur kan vi vara så kalla? Vi borde stötta varandra istället. De har också haft småbarn men det tycks vara glömt.

Är det fler som känner igen sig?

• Svar på tråden Vab som ger missnöje hos kollegor
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-10-10 14:19:24 följande:

Det är en svår sits. Om TS inte har någon alls annars överhuvudtaget att vända sig till för hjälp vare sig för VAB eller semesteravlastning är det ju så. Även om det nog finns en poäng i att skaffa sig ett socialt skyddsnät nära som kan hjälpa vid behov (vad gör TS om hon själv blir riktigt sjuk och behöver hjälp?)

Men jag kan också förstå kollegorna. Jag har under hela mitt yrkesliv varit den barnlösa ensamstående kollegan. Som kunde ta ut 3,5 v sommarsemester för att kunna få en okej julledighet de år när julen inte låg bra, och kunna ta någon strödag ledigt i övrigt.

Vilket innebar att jag gått på sommarsemester efter de med barn och kommit tillbaka innan, fått jobba och vara personen på plats alla sportlov, påsklov, höst/läslov och långa sommarveckor. Jag har varit den utan giltigt skäl att gå i normal arbetstid (eller tidigare) från jobb och jobbat över inpå kvällar ofta. Har varit så trött, så trött många gånger eftersom tid för återhämtning inte funnits på ett bra vis. Och fått höra av kollegor med barn att de inte förstår hur man kan orka med att bara ha 5 v ledigt per år och hur kort det kändes med bara 6 v ledigt på en sommar...

Så jag kan förstå även kollegorna som kanske är helt slut att alltid vara de som man räknar med finns där.

Problemet är väl just att systemet är som det är - när TS måste vara hemma för att ingen annan kan så hamnar jobbet på de redan trötta kollegorna. Och att det funkar okej nog att inte måsta åtgärdas. Vilket skapar bitterhet.

Det som hjälpt mig har varit när man åtminstone fått en förståelse, dels från de med barn att det måste också vara jobbigt att vara kollegan som alltid ska finnas där och ta vid och lösa saker på jobbet. Det som också hade hjälpt hade varit fler möjligheter att tex få, som barnlös, kanske flexa ut några halva fredagar ibland och få lite längre helg som återhämtning och få känna att ens liv utanför jobbet också räknas som värdefull trots att man inte har barn.

Men enkelt är det inte att lösa såna här saker tror jag.

Det första som behöver åtgärdas är den allt för generösa föräldraförsäkringen som skattebetalarna bekostar.
  • Anonym (barnfri)

Konstig att empati bara gäller för dem som självförvållat satt sig i en situation som ensam förälder och vägrar byta jobb till ett där inte arbete på storhelger ingår, inte dem som förväntas bränna ut sig för att täcka upp för dem och bara få ledigt på de minst populära tiderna.

• Anonym (Teamis)
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-10 14:19:24 följande:
    Om man år efter år kör över kollegorna med hjälp av föräldraledighet kan det tas hänsyn till det bedömningen av hur bra man är på att samarbeta. Det är helt lagligt.
    Helt riktigt, en del av lönen sätts individuellt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kollegan) skrev 2021-10-10 14:24:40 följande:
    Det första som behöver åtgärdas är den allt för generösa föräldraförsäkringen som skattebetalarna bekostar.
    (Studier har ju dessutom visat att barn inte har några fördelar av den så extra generösa föräldraförsäkringen jämfört med t ex andra nordiska länder. Det är mest valfläsk för föräldrar.)
  • Anonym (barnfri)
    Anonym (Kollegan) skrev 2021-10-10 14:24:40 följande:
    Ja, och arbetsrätten borde ändras så att det blir lättare att sparka såna som missbrukar vab och föräldraledighet.
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-10 14:22:39 följande:
    Ja, då tycker säkert de som tycker att man ska kunna missbruka föräldraledigheten bara för att det är lagligt plötsligt och gnäller om att man minsann inte ska få göra som man vill bara för att det är tillåtet.
    Precis så.
    Stackars stackars dem. Eller inte. De har själva lagt ribban för vad vi kollegor är värda genom att köra över oss om och om igen. För laaaaaaaaaaaaaaaaagen säger att det är ok.

Som sagt, lagen behöver reformeras.
  • Anonym (Kollegan)
    Tow2Mater skrev 2021-10-10 14:32:23 följande:
    (Studier har ju dessutom visat att barn inte har några fördelar av den så extra generösa föräldraförsäkringen jämfört med t ex andra nordiska länder. Det är mest valfläsk för föräldrar.)
    Haha, ja där ser man.
    Och nu lockar sossarna med en extra "familjevecka". Hoppas det blir regeringsskifte nästa år. Av fler anledningar än bara det, med det räcker långt.

• Anonym (Perspektiv)

Jag tycker det ju är viktigt att barn ges möjlighet till bra umgånge med föräldrar och ser poänger i att möjliggöra det.

Problemet är bara när barn är en sådan norm att de som inte har dem hamnar extremt utanför och får täcka upp, och många gånger helt jobba sig in i väggen för att det inte finns ett tillräckligt giltigt skäl för att inte jobba. Det gör ju att folk då blir trötta och bittra i grunden.

Är man barnfri med vilja har man ju andra intressen som också utgör ens liv och ger det glädje. Det innebär ju inte att man bara vill jobba. Är man ofrivilligt barnlös blir det hela ju som ett dubbelt straff.

Så jag förstår att man som kollega är trött att täcka upp om det alltid går åt ett håll. Däremot förstår jag också svårigheterna att vara ensamstående - man kan ju inte strunta i att vabba, och det är självklart att barnen är viktiga för en, det ÄR de ju. Och det är logiskt att man vill spendera tid med dem (som de mår bra av).

• Anonym (Kollegan)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-10-10 14:41:50 följande:

Jag tycker det ju är viktigt att barn ges möjlighet till bra umgånge med föräldrar och ser poänger i att möjliggöra det.

Problemet är bara när barn är en sådan norm att de som inte har dem hamnar extremt utanför och får täcka upp, och många gånger helt jobba sig in i väggen för att det inte finns ett tillräckligt giltigt skäl för att inte jobba. Det gör ju att folk då blir trötta och bittra i grunden.

Är man barnfri med vilja har man ju andra intressen som också utgör ens liv och ger det glädje. Det innebär ju inte att man bara vill jobba. Är man ofrivilligt barnlös blir det hela ju som ett dubbelt straff.

Så jag förstår att man som kollega är trött att täcka upp om det alltid går åt ett håll. Däremot förstår jag också svårigheterna att vara ensamstående - man kan ju inte strunta i att vabba, och det är självklart att barnen är viktiga för en, det ÄR de ju. Och det är logiskt att man vill spendera tid med dem (som de mår bra av).

Är väl en sak med sjuka ungar, det värsta är den totala nonchalansen när det kommer till fördelaktiga ledigheter som vi andra då inte kan få. Någonsin.

Som tur är så säger semesterlagen ändå att man inte kan nekas fyra sammanhängande veckor juni-augusti.
    Samtidigt som egoisterna är lediga hela tre månader ibland.

Det är vedervärdigt.

• Anonym (E)
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-10 14:17:03 följande:
    Vi diskuterar ts och hon har skrivit att han dött i cancer. Om han haft ett år kvar att leva och hon skrivit att han varit död i flera år visste hon säkert om att han var sjuk när hon skaffade ungen, det är enkel logik och motsäger inte på något vis det du skriver. Ts får tåla att bli ifrågasatt för det valet, bara för att man haft en partner som dött är man inte befriad från att ta ansvar för sitt liv.
    Han kan lika gärna ha haft ett par månader när de fick beskedet. Fortfarande så kunde de knappast veta att han skulle dö när de fick sitt tredje barn och oavsett så är det uruselt av dig att skuldbelägga en kvinna på det här sättet.
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-10 14:19:24 följande:
    Om man år efter år kör över kollegorna med hjälp av föräldraledighet kan det tas hänsyn till det bedömningen av hur bra man är på att samarbeta. Det är helt lagligt.
    Nej, det är det inte. Föräldraledighet har inte med samarbete att göra och man kan inte heller ta ut sådan ledighet hur som helst. Det ska anmälas i god tid och man får bara ta ut tre sådana perioder per år, så knappast något man kör över någon med eftersom chefen borde ha tillsatt en annan person för länge sedan innan den anställde försvinner.
Svar på tråden Vab som ger missnöje hos kollegor