• pfk1991

Dåligt KUB-resultat

Hej!

Förra torsdagen gjorde vi KUB-test på Mama Mia och fick negativt besked. Vi fick hög risk på trisomi 18 & 13, 1/91!! På trisomi 21 fick vi 1/2000. De gick vidare med NIPT test direkt. På UL såg allt fint och normalt ut, nackspalt var 1,6 mm. Jag är 30 år och inte överviktig, har ett friskt barn sen innan. Det måste vara något väldigt avvikande i mitt blodprov mao :(

Nu väntar vi och väntar och tiden står still. Gjorde att privat NIPT dagen efter på Vasamamma, de utlovade svar mellan 3-5 arbetsdagar istället för 10-14 dagar som var det vi fick veta från Mama Mia.

Är det någon som är/varit i liknande sits och har solskenshistoria? Någon som gjort NIPT på Vasamamma / Mama Mia nyligen och hur länge fick ni vänta på provsvaren?

• Svar på tråden Dåligt KUB-resultat
  • pfk1991
    Drottningen1970 skrev 2021-10-06 20:00:08 följande:

90 av 91 och 1999 av 2000 med samma resultat har ju antagligen solskenshistorier .

Ja alltså 1/2000 är inget dåligt resultat, syftade såklart på det andra. Och de 90 personerna är de vars historia jag vill höra då!
  • pfk1991
    Anonym (Johanna) skrev 2021-10-06 20:20:42 följande:

På vilket sätt kan övervikt påverka kromosomavvikelser?

Är det inte så att kromosomfelen finns i äggen redan från början?

Jo, men när de räknar KUB-resultaten tar de med kvinnans ålder, blodproverna, nackspalten och även vikt/längd. Så har du ett högt BMI kan det försämra dina ?odds? enligt KUB. Vet ej varför?
  • pfk1991

Uppdatering, de ringde med provsvaren idag - allt såg bra ut???????? inga kromosomavvikelser. Så om någon läser tråden och också fått dåliga resultat på KUB, håll hoppet uppe! Tog testet fredag morgon och fick svar torsdag morgon, så totalt 6 dagar varav 4 arbetsdagar.

• pfk1991
    Anonym (BebisMaj) skrev 2021-10-11 08:54:17 följande:

Så skönt att allt såg bra ut! Hoppas upplevelsen av Mama mia var bra ändå, är du skriven hos dom eller gjorde du bara ditt KUB ultraljud där? Jag har en remiss för KUB skickad till dom och väntar otåligt på svar om vilken dag jag ska dit, om du också kom dit via remiss, minns du hur länge du väntade på att få hem kallelsen i brevlådan? (Antar att de kommer på brev).

Tack :) Ja den blev bra sen, en annan ultraljudsbarnmorska ringde mig dagen efter och gick igenom allt som den första inte gjorde, vilket fick mig lugnare. Är inte skriven där utan fick också bara remiss. Vet faktiskt inte hur lång tid det tog, men inte speciellt långt vill jag minnas? Kanske en månad ish innan datumet var bokat? Hoppas allt går bra för dig också!
Svar på tråden Dåligt KUB-resultat