fyrhjulsdrift skrev 2021-10-05 20:05:43 följande:
Först måste du veta om att din nya sambo kan åka på vinst skatt som hon måste deklarera, den räknas ut vad hon köpte fastigheten för och vad du nu ger för din del 50% ut över detta så måste du söka lagfart inom 3 månader, lite kostnader även där.
Om sambon behöver betala skatt på försäljningen så måste ni räkna ut om det blir så eller om ni klarar er, (dvs om fastigheten inte stigit i pris sedan hon förvärva den.) kolla taxeringsvärde, lika eller högre du köper för = skatt.
Övertagande av lån är det banken som bestämmer, hör efter vad dom säger.
Men du hade redan snacka med banken, skriv in köpeskillingen och storleken på lånet du ska ta över eller blir medsökande till , ungefär som du snackat med banken när dom gav ok.
Underskrifter måste bevittnas av två, banken brukar hjälpa med det, ett krav med bevittning när du sedan skickar in lagfartsansökan.
Men eventuell vinstskatt har väl inget med köpekontraktet att göra utan är inte det något han i så fall betalar separat? Vi har valt att inte ta in någon för att värdera huset då jag bott här nästan sen han köpte huset. Vi har själva kommit överens om ett pris som ligger lite över vad han köpte det för men blir nog minimalt med vinstskatt. Lagfartskostnader har jag koll på:).
Ja det vi undrade var väl egentligen hur man formulerar det i kontraktet att jag går in som medlemsstater på 50%. Och om det räcker att det står under rubriken betalning eftersom köpeskillingen är baserad på halva lånet + summan vi kommit fram till på värdet.