• lillemmy

Utomkvedshavandeskap, metotrexate spruta ? Någon med erfarenhet?

Hej, för att förklara min historia kort , i augusti 2021 fick ja ett tidigt missfall och nu i förrgår fick jag veta att ja har ett utomkvedshavandeskap dock oklart vart det sitter men

Iaf inte på rätt ställe, igår fick ja en metotrexate spruta för att graviditets vävnaden ska försvinna så att man inte behöver operera bort något, jag mår riktigt dåligt men inte av själva sprutan utan bara psykiskt dåligt, känns som att allt är kört , kommer man ens kunna bli gravid igen? Kommer man få ett till utomkvedshavandeskap ? Jag gråter mest bara hela tiden, hur som helst så undrar jag ifall någon här har erfarenhet av denna spruta ? Vet att vi måste vänta minst 3 månader innan vi försöker igen har läkaren sagt, har någon av er som fått sprutan fått en normal graviditet efter? Hur har allt gått ?

Någon som har någon historia att dela med sig av ?

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap, metotrexate spruta ? Någon med erfarenhet?
  • Anonym (E)

Jag var 40 år då jag fick utomkvedes. Innan det hade jag haft två missfall. De trodde först jag fått missfall och jag blödde i flera veckor innan det upptäcktes att det var utomkvedes. Jag fick då en spruta methotrexate och efter några dagar av stigande hcg så fick jag rejält ont och en blödning och sedan var allt borta. Vi väntade sex månader för säkerhetsskull och jag blev gravid på rätt ställe vid första försöket och födde en frisk bebis. Så oroa dig inte, det kommer fler chanser!

• lillemmy

Tack så mycket för svar, de ger mig tröst att veta att de kan ordna sig (L)

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap, metotrexate spruta ? Någon med erfarenhet?