• Yimsan

Gravid med första barnet och har PANIK!

Hej.
    Jag är gravid i vecka 7 just nu och jag har fullkomligt panik. Jag har alltid velat ha barn men på senare år hade jag kommit till ro med att det kanske aldrig skulle hända med tanke på att jag blivit 34 och inte var i närheten, min pojkvän är dessutom bara 23 och inte redo för fem öre att bli pappa. Men vi har pratat om det och jag har alltid sagt att om jag skulle bli gravid skulle jag inte göra abort.
    Jag trodde inte att jag var gravid så när jag plussade på stickan kom det som en stor chock jag och bröt ihop totalt. Blev bara ledsen och totalt panikslagen och visste inte vad jag skulle göra. Men när chocken lagt sig och jag haft mitt första samtal med BM hade jag i princip bestämt mig för att behålla det, eller det var mer att jag absolut inte vill göra abort. Jag är trots allt 34, den biologiska klockan tickar och jag vet inte om jag någonsin kommer få chansen igen. 
    men nu har jag bara sån panik och jag vaknar med ångest varje dag. Jag känner mig inte alls redo för att bli mamma och tanken på omställningen skrämmer mig. Att jag inte längre kommer kunna tänka på mig själv utan det kommer vara någon annan att prioritera, att inte kunna sova ut, ha ensamtid osv. Tänk om jag får en skitjobbig bebis som bara skriker, tänk om jag kommer ångra att jag behöll det. Alla dessa tänk om. Dessutom har jag ingen ordentlig bostad då jag hyr en liten etta på 24 kvm och jag har ingen buffert sparad om något händer, jag och min kille bor inte ens ihop och han vill absolut inte behålla det. Är det "rätt" av mig att tvinga in honom i ett föräldraskap när han är så ung dessutom?
    Jag trodde jag var säker, eller så säker man kan vara iaf på att jag ville behålla det men nu vet jag inte längre. Jag är helt jävla LIVRÄDD! Jag har dock stunder då jag tycker det ska bli mysigt och känner mig glad men den känslan försvinner ganska fort igen.
    Min graviditet har dessutom inte börjat bra då jag mår illa som fan o kräks, sover dåligt, vaknar om nätterna och mina hormoner är bananas. Kan må hur bra som helst till att helt plötsligt bryta ihop o det känns som världen går under. 
    Jag har läst sånna här trådar tidigare o förstått att dessa känslor inte är helt ovanliga men har inte läst så många inlägg där folk berättar hur det blev efter bebisen fötts.  
    Skulle uppskatta om ni som varit med om liknande ville dela med er av eran historia och även berätta hur det blev när barnet väl var här eller längre in i graviditeten, elle rom du är gravid just nu och känner igen dig i det jag beskriver. 

• Svar på tråden Gravid med första barnet och har PANIK!
  • hjihhih

Jag vill börja med att ge dig en stor kram. Sen tycker jag (impopulär åsikt, jag vet) att du kan släppa fokus lite från vad din pojkvän tycker - han kanske är ung men han är gammal nog att veta hur preventivmedel fungerar. Självklart är detta chockartat för honom och du kanske inte ska räkna med att få så mycket delaktighet i föräldraskapet från hans sida om han inte vänjer sig vid tanken. Du har helt rätt i att OM du vill ha barn, kanske detta är den chans du har med tanke på din ålder. Det är din kropp, ditt beslut, no regrets. I den här situationen, om jag varit i den och velat ha barnet, hade jag agerat egoistiskt med allt vad det innebär. Kanske jag inte hade fått en VIP-plats i guds himmel för det, men det är smällar man får ta.

Sen har du helt rätt i att barn kan vara jobbiga. Helt underbara och skitjobbiga ibland. Sovmorgnar? Glöm det. Därför är det nog bra om du har ett nätverk som kan stötta dig när inte din pojkvän finns där. Föräldrar, syskon och vänner. Det finns även psykologisk stöttning att få via mödravården.

Svar på tråden Gravid med första barnet och har PANIK!