Inlägg från: TheSwedishKiwi |Visa alla inlägg
  • TheSwedishKiwi

BF juni 2022

slo92 skrev 2021-12-10 12:56:57 följande:
    Okej, skönt att höra på nåt sätt att det är inte är onormalt att känna sig så trött och påverkad. 16 var verkligen lågt! Vad tar du för dos av järn?

Håller tummarna att vi båda känner oss bättre snart! :)
    Jag tar en 100mg tablett en gång om dagen nu, tillsammans med min multivitamin för gravida som jag tagit i snart ett halvår. Glad

Jag har fått veta att jag har en infektion som ska behandlas, och jag har fått vagitorier utskrivna som heter Dalacin. Jag läste att man inte ska ta dem första tre månaderna av en graviditet, men enligt gynekologen som skrev ut dem väger det positiva tyngre än det negativa och bad mig ta dem ändå. Så jag hoppas att de inte har någon negativ effekt på graviditeten! Jag går ju ändå in i månad fyra imorgon, så det är ju väldigt sent i första trimestern nu.
  • TheSwedishKiwi

Fick i fredags veta att jag inte blir förlängd på mitt nuvarande jobb efter provanställningen som tar slut i mitten av januari. Vi kom inte riktigt överens om flexibiliteten i arbetet då de ansåg att jag ska vara på kontoret 100% och jag inte känner mig bekväm med det, varken under graviditeten eller efter. Tycker det är oansvarigt av dem att kräva att man pendlar till jobbet dagligen speciellt nu när covid blossat upp igen. Jag vill inte utsätta mig för den risken just nu känner jag. Men undrar om man kan hitta ett nytt jobb där de accepterar att man är gravid, är väl inte så sannolikt.. stressigt värre. Tur att man har A-kassa!

• TheSwedishKiwi
    nomina skrev 2021-12-13 05:30:45 följande:

Riktigt dåligt av arbetsgivaren. Rekommendationer just nu är ju dessutom att jobba hemifrån om möjligt! Ffa om en medarbetare är gravid tänker jag...!

Jag har själv precis fått en anställning och jobbar då hemifrån, känns så skönt med tanke på covid och graviditeten.

Sen hoppas jag att jag kan kunna få en fast anställning till sommaren. Vet inte om jag ska berätta eller ej, kommer troligen fixa mitt jobb ganska långt fram i graviditeten så skulle kunna undvika att berätta det. (BF i augusti-sorry om jag raidar er tråd) ;)

Men som du säger, som tur är finns a-kassa! Passa på att ta tillvara på tiden att vila och ta hand om dig <3

Ja jag tycker faktiskt det är oansvarigt av dem då 70% av mina arbetsuppgifter kan göras hemifrån, men inte mycket att göra åt saken. Bara att acceptera läget och gå vidare. Jag har inget starkt behov av att jobba då jag har andra saker jag kan sysselsätta mig med, såsom mina hobbys, så för mig gör det inte supermycket om jag inte hittar något innan föräldraledigheten, men man vill ju inte heller utnyttja a-kassan om det inte är ett måste.

Får man fråga vad du jobbar med som kan jobba hemifrån? Jag skulle vilja hitta ett yrke där man inte är så låst till kontoret.
  • TheSwedishKiwi
    nomina skrev 2021-12-13 13:44:44 följande:
    Jag jobbar som veterinär så kommer att jobba enbart online med detta, dock på 60% på eget önskemål.

Näe såklart vill man inte utnyttja, men man kanske inte är så het på arbetsmarknaden och i de flesta arbeten så kan man inte undanhålla att man är gravid. Det är ändå en trygghet att a-kassan finns för att putta till lite extra i kassan!
    Ah ok, jag förstår! Skönt för dig att kunna jobba enbart online under graviditeten!

Jag skulle känna mig väldigt obekväm med att inte nämna i intervju att jag är gravid, och sen ta upp det efter att jag fått ett jobb. Så min plan är att vara 100% ärlig, och så blir det sedan upp till dem om de anställer mig eller inte! Då känner jag faktiskt inte att jag har gjort något fel i alla fall.
  • TheSwedishKiwi
    svansmamman skrev 2021-12-15 19:23:59 följande:

Jag behöver ventilera lite här igen känner jag. Jag är idag gravid i vecka 15 (14+1) och har den senaste veckan fått för mig att något är fel med bebis. Jag vet inte om det är noja pga att vi nu berättat för familjen, att magen inte känns lika svullen (svullnaden gick ner efter magsjukan natten till tisdag) och jag idag knappt haft något illamående alls. Jag har varit nojig inför båda våra VUL (ett tidigt och ett vid NIPT) och trott att vi inte skulle se ett hjärta men det har sett bra ut bägge gångerna. Senast daterades jag till vecka 12 (11+6) men nu börjar jag ju tänka att något hänt efter det. Man hör ju om den gyllene vecka 12 men nu ångrar jag att vi inte gjorde NIPT några dagar senare så att jag skulle ha gått 12 fulla veckor.

Min sambo vill gå ut med graviditeten till övriga på julafton, men nu är jag så nojig att bebis inte lever att jag inte vill att någon fler levande själ ska veta om nu så är fallet. Jag ångrar till och med att vi berättat för familjen bara pga denna rädsla.

Ja ni hör ju, man är ju inte helt som man ska (haha). Ska jag försöka få till ett VUL privat eller ska jag hålla tummarna för att allt ser bra ut vid RUL efter nyår? Eller finns det ett gyllene alternativ nummer tre? Haha hjälp mig resonera!

Om du konstant går runt och oroar dig och inte vill berätta för fler innan du vet säkert så skulle jag göra ett privat UL om jag var du. Man mår ju inte bra av att gå runt och oroa sig. Hjälper det dig att försöka tänka positivt istället, så kör på det. Det har inte funkat så bra för mig. Jag är lite i samma båt som dig, eller har varit de senaste två veckorna då jag börjat må mycket bättre, inte har många symtom och kan inte känna livmodern eller något. Kan inte annat än oroa mig över situationen, men har på något sätt lyckats vänta de här två veckorna och har KUB imorgon. Om allt ser bra ut då så kommer jag nog att berätta för familjen.
  • TheSwedishKiwi

Idag har jag äntligen varit på KUB och fått se att allt ser bra ut. Vilken otrolig lättnad jag kände. Jag grät av lycka och det var så vackert att se den lilla bebisen sparka, vifta på armarna och rulla runt där inne. Så konstigt att man inte känner av rörelserna såsom den håller på! Skrattande En stund höll den på att klättra på "väggen" av fostersäcken som en akrobat, och både jag och barnmorskan brast ut i skratt.

Så trots mina blödningar har allt utvecklats precis som det ska och de kan fortfarande inte hitta någon orsak till blödningarna. Om det är någon som är i samma båt och oroar sig över sina blödningar, så ge inte upp hoppet! Det finns absolut möjlighet att det inte är någon fara alls.

Nu har jag inte nästa ultraljud förrän 31 januari, och jag hoppas att jag kan hålla mig lugn till dess, men om jag känner mig själv så kommer jag säkert få för mig en massa saker om någon vecka igen.. Tungan ute

• TheSwedishKiwi
    MrsXy skrev 2021-12-25 14:13:32 följande:

Hej alla

Under veckan var jag med om en extremt traumatisk dag, vattnet gick och fick föda ut ett avlidet barn. 

Hoppas det går bra för er andra, har inga ord eller känslor just nu. Andra missfallet på kort tid och såg så otroligt fram emot det här efterlängtade lilla barnet 

//

Men stackare! Gud så jag lider med dig. Jag är verkligen livrädd att det ska hända mig. Jag hoppas verkligen att det går bättre vid ert nästa försök - ge inte upp! Stor kram!
  • TheSwedishKiwi

Är i v14+0 idag och de senaste dagarna har jag haft en konstant huvudvärk. Är det någon som känt något liknande? Har tagit en Alvedon då och då, men vill inte ta alltför ofta så går oftast runt och lider igenom huvudvärken.

I övrigt är jag hela tiden trött men illamåendet och känsliga bröst är borta. Vore kul att höra hur ni andra känt er/ känner er under v14-15.

• TheSwedishKiwi
    Hallonglass91 skrev 2021-12-25 23:05:30 följande:

Jag är i vecka 17 och har haft nästan konstant huvudvärk i 2 veckor. Var hos BM i veckan och hon sa att det troligtvis inte kan vara högt blodtryck så tidigt. Så hon sa att det troligtvis bara var spänningar. Fick tips från en gravid kompis att det är vanligt med huvudvärk vid lågt järnvärde.

Har försök med massage, mer vatten, osv men känns inte som det hjälper. Anar att det kan vara hormonellt? Men jag ska prova med extra järn.

Har du fått några tips? Någon annan som varit gravid tidigare och upplevt detsamma men att det passerat?

Ja jag har lågt järn, men har ätit järntabletter i flera veckor nu så jag tycker väl att de borde ha hjälpt vid det här laget, men det är väl kanske möjligt att de inte räcker. Jag ska kontakta BM och se om jag kanske kan ta nytt blodprov för att se om järnvärdet förbättrats eller om det ligger kvar lågt.
  • TheSwedishKiwi
    Pinnglass skrev 2021-12-27 08:32:50 följande:

Jag hade också problem med huvudvärk kring 14-15. Vid ett tillfälle blixtrade hela huvudet och jag blev jag skickad till akuten där de kollade blod, urin och en del annat för att utesluta massa läskigt, men allt såg bra ut. Jag som du ville inte heller ta massa Alvedon men läkaren försäkrade att det var ingen fara så istället tog jag maxdos ett par dagar på rad och kunde äntligen slappna av. Nu i vecka 18 är det i princip borta, tillsammans med alla andra symtom. Så nu är man orolig över att man mår för bra i stället!? Men försöker njuta av det då många säger att man inte känner något i just dessa veckor, och set fram emot rul snart. Kontakta sjukvården om du är orolig så de kan kolla dig/lugna dig gällande Alvedon, och hoppas du mår bättre snart!

Ja jag kanske är lite väl försiktig med Alvedon, de har ju trots allt sagt att det är dem man kan ta utan risk under graviditeten, så mår jag dåligt ska jag nog ta dem i fortsättningen. Peppar, peppar så hade jag ingen huvudvärk 3/4 av dagen igår så jag hoppas på att det kanske försvinner helt så småningom.

Idag ska jag berätta nyheten för min pappa. Ska bli kul att se hur han reagerar!
Svar på tråden BF juni 2022