Inlägg från: kattnos |Visa alla inlägg
  • kattnos

BF juni 2022

hurtänktedunu skrev 2022-01-09 14:07:48 följande:

Vi gjorde det innan jul. Smittskyddsläkaren i vår region sa att jag absolut inte fick jobba. Han gick inte att rucka på. Däremot visste min chef att jag absolut inte ville bli avstängd då jag skulle bli galen och ser dessutom mina barn som går i skolan samt min man som jobbar på gymnasiet som större smittrisker än mitt jobb. Så min chef gjorde en deal med hr så vad får fortsätta jobba tack och lov men måste göra det med munskydd och visir.

Bara tanken på 4.5 månad hemma får mig att må dåligt

Jag förstår hur du tänker och det är inte lätt att veta vad som är "rätt". Jag tror att mitt jobb är större risk än övriga familjens då jag träffar nya människor varje dag. Så personligen vill jag helst få vara hemma, även om det blir länge, så jag hoppas på det. Man får väl hitta sysselsättning helt enkelt... att isolera sig från covid känns som att man har gjort så länge redan så det kan man nu liksom... även om jag har varit så fruktansvärt trött på allt så är det på ett nytt sätt nu i och med att det egentligen inte handlar om mig själv eller min man som är riskgrupp utan om vårt kommande barn. Så till början av juni ska jag väl kunna uthärda, hoppas jag.
    BF 9/6
  • kattnos

Min chef höll med om riskerna och stänger av mig från nästa vecka. Känns sååå skönt. RUL på torsdag - jättespännande!

BF 9/6
  • kattnos
    betula skrev 2022-01-11 18:08:14 följande:

Vad skönt för dig. Hoppas nästan på samma men väldiigt låg chans att bli avstängd på mitt pga corona skulle jag tro. Träffar iofs bara några få kollegor o smittan har hållts borta från arbetsplatsen hela vägen, men jag känner för att isolera mig helt innan jag fått dos 3 iaf. Tycker nuvarande smittökning är jättejobbigt. :(

Förstår hur du känner. Jag ska jobba med munskydd sista dagarna här och hoppas på att det räcker.. Kan du inte jobba hemifrån, åtminstone en tid då? Ja det känns som att typ alla kommer att drabbas och jag vill verkligen inte...
    BF 9/6
  • kattnos
    TheSwedishKiwi skrev 2022-01-11 17:45:15 följande:

Skönt för dig! Jag förlorade precis mitt jobb men jag måste söka nytt för att få några pengar. Får de om det är någon som vill anställa en som är snart halvvägs gravid. Har inte några enorma förhoppningar!

Men fy vad jobbigt situation! Och inte lätt att söka jobb nu heller tänker jag med tanke på covid.. jag är glad att jag slipper söka nytt just nu iaf... hoppas det löser sig för dig dock!
    BF 9/6
  • kattnos

Nu har jag varit på RUL och allt såg fint ut :) Fick bekräftat att moderkakan ligger högt i framvägg vilket troligtvis är orsaken till att jag bara känt rörelser långt ned. Sen låg den med huvudet nedåt och sparkade typ mot moderkakan :) Känns skönt att allt såg fint ut och den var precis så stor som den borde vara, alltså ändrades inte BF.

Som ni förstår tog vi inte reda på kön, det får bli en överraskning även denna gång :)

BF 7/6
  • kattnos
    Oreokakan11 skrev 2022-01-18 16:45:57 följande:

Hej tjejer! 

länge sedan jag skrev här. Var på mitt rul i fredags som visade en liten aktiv pojk <3. 

har en fråga gällande barnets rörelser Och hur det bör kännas. Har inte känt något förrän nu är i 19+6 iom att jag har moderkakan fram. Men för någon vecka sen tyckte jag att jag kände typ ett kurrande eller en ?tingeling-feeling.? Först trodde jag att jag var hungrig men detta var efter att jag ätit mig proppmätt på pizza haha. Kände det dock väldigt högt upp, ovanför naveln vid revbenen. 

men idag när jag satt kände jag typ en drag känsla nedanför naveln, typ som en fisk som nappar på fiskespöt haha kan inte beskriva något annat, typ något som drar lätt. Kan det vara bebis?

Härligt!
    Det där med hur tidigt man känner rörelser verkar variera väldigt oavsett om moderkakan ligger i bak- eller framvägg. Min förra graviditet låg moderkakan också i framvägg fast längre ned (typ i mitten av magen tror jag) och nu högt upp. I båda graviditeterna har jag börjat känna rörelser i typ v 17, sen om rörelserna är mer dova än om moderkakan inte legat i framvägg är ju svårt för mig att veta :) skillnaden den här gången är iaf att jag i början bara kände rörelser väääldigt långt ned, typ i botten av livmodern. 
    Jag har också hört om kvinnor med livmodern i framvägg som inte känt rörelser förrän typ v 25.

En annan fundering, jag var lite rundare när jag blev gravid denna gång jämfört med förra gången och det är liksom mer hud/fettlager framför livmodern jämfört med sist. Påverkar detta hur mycket rörelser man känner, främst utifrån tänker jag? I magen känner jag en hel del nu men min man tycker än så länge att det är svårt att känna (kanske inte så konstigt) och jag har inte sett några rörelser utifrån ännu. Någon med erfarenhet som vet?
    BF 9/6
  • kattnos
    Räkmacka skrev 2022-01-20 19:24:52 följande:

Är ni vaccinerade? Ser att fler i tråden har anhöriga med covid! 

varför jag frågar är för att jag själv inte vågar ta min 2 dos och undrar om fler gör som jag . 

De pratade ju en del om varför det är bra för gravida att vaccinera sig idag på presskonferensen. Om du vill lyssna. Jag har också tagit tre doser, de första var ju innan graviditeten men den sista var för några veckor sedan.
    BF 7/6
  • kattnos
    slo92 skrev 2022-01-21 14:02:01 följande:

Hej! Ni som har haft ert RUL redan, fick eran partner följa med? Vi har RUL inbokat om två veckor och min partner får inte följa med. Jag förstår anledningen såklart men det känns väldigt tråkigt och jobbigt att han inte följa med särskilt då det är vårt första barn :(  

Vi gjorde RUL förra veckan och här får partnern följa med, eller fick då iaf. Personligen tycker jag att det är vansinne att hindra partnern från att gå med på något så viktigt som RUL. Det kan ju vara något fel och då är det inte kul att vara ensam om att få det beskedet (Även om det såklart oftast ser bra ut).
    BF 9/6
  • kattnos
    pinkrain skrev 2022-01-27 11:15:06 följande:

Fick covid förra veckan och var rätt dålig trots 3 doser. Började i samband med det få mycket sammandragningar. Var inne på kontroll nu och bm tror att covid påverkat att jag får så mycket sammandragningar :/ fanns inte läkartider men ska åka in akut och kolla tappen om  det fortsätter. Jag hade sammandragningar i mina tidigare aktiviteter men inte såhär ofta i v. 22. Igår kväll hade jag 20 stycken och sen tillslut slutade det. Är hemskt jobbigt och kan knappt göra något, minsta ansträngning kommer det. :( har någon av er erfarenhet av detta och ni behövt kolla tappen? 

Fy vad läskigt! Jag har ingen erfarenhet men med hänsyn till det du berättar är jag glad att jag blivit avstängd från jobbet nu när smittspridningen är så extrem.. jag har också fått tre doser och förhoppningsvis är det ingen fara för din graviditet men ändå läskigt. Hoppas det lugnar sig eller att du får kolla upp det ordentligt! 
    BF 9/6
  • kattnos
    TheSwedishKiwi skrev 2022-02-14 14:18:09 följande:

Hur går det för er alla? Här var det rätt lugnt i magen i några dagar och jag blev lite fundersam över varför jag inte kände så mycket, men igår måste lillan ha vridit på sig för både igår och idag är sparkarna betydligt hårdare än vad de varit innan. Blev nästan lite rädd förut när hon sparkade till för det kändes så himla tydligt! Men jag älskar det! Så mysigt och sitta och känna henne hålla på där inne.  // Hjärta

Problemet jag hade med konstant hård mage verkar ha lagt sig, för nu är magen betydligt mjukare. Hade tydligen inte någon urinvägsinfektion heller, så varför det blev så innan är ett mysterium. Kanske hade det någon relation till min magsjuka som jag hade några dagar innan.

Här går det också bra, märker av graviditetskrämpor tidigare än förra graviditeten som halsbränna, uppsvälldhet, nästäppa och att jag får ont i ryggslutet vid ansträngning (exempelvis om jag grejar vid diskbänken för länge tydligen..) 
    Men annars mår jag bra och känner bebis varje dag, vissa dagar är den lugnare och andra mer livlig men den rör sig iaf varje dag. Mest sparkar långt ned (mycket längre ned än jag minns med sonen) och på höger sida. 
    En och en halv vecka kvar till nästa besök hos bm, äntligen dags att lyssna på hjärtat!
    BF 9/6
Svar på tråden BF juni 2022