Inlägg från: Amanda6747 |Visa alla inlägg
  • Amanda6747

BF juni 2022

EIJ90 skrev 2021-10-25 13:21:34 följande:

Fler som blivit riktigt uppblåsta tidigt i graviditeten? Jag är i v 4+5 och ser gravid ut.

Får nog leta fram och börja använda gravidbyxor. Jobbigt när folk kan börja ana så tidigt.

Vi ska iväg med jobbet på regionsträff med middag och hotellövernattning på torsdag. Känns lite jobbigt att folk kommer fatta så tidigt... Speciellt eftersom jag ju inte kan dricka vin eller annat till maten.

Ja jag använder gravidbyxor, är jättesvullen.

Kan säkert ha mina vanliga byxor men står intr ut att ha något tight.

Men jag tycker det syns och svårt å dölja.

Och som nån annan i tråden skrev att man behöver ju inte vara gravid för att tacka nej till ett glas vin? Det kanske också sitter mycket hos en själv at man tror att andra ska fatta? :)
  • Amanda6747
    xnfsm skrev 2021-10-30 09:06:10 följande:

Två frågor:

Jag har fått lergigan comp mot illamåendet. Testa en gång men oklart om det funkade. Ska ju även vara ångestdämpande men där funkar dom inte på mig hehe. Någon som också tar dessa? Hur funkar det?

Jag är inte vaccinerad för covid då jag har antikroppar efter att ha haft det i somras. Fick rådet ganska påstridigt att jag bör vaccinera mig i vecka 12. Har/ska ni göra det? Undrar enbart kopplat till graviditet och inte samhällsansvar osv osv

Jag vet att det är sagt att det är ok att vaccinera sig efter vecka 12 men jag vill inte det, känner mig fortfarande för osäker på vaccinet.

Kan givetvis ändra uppfattning under resans gång men som det ser ut idag kommer jag intr ta vaccinet under graviditeten
  • Amanda6747
    Lolalou skrev 2021-11-05 21:34:42 följande:

Första gången jag är gravid. Någon som varit med om smarta i svanskotan? Jag har just nu ont där till o från.. suck.

Jag har också det. Samma förra graviditeten, tyvärr var det början till foglossning så hoppas för oss båda att det inte blir värre än så :)
  • Amanda6747
    Lolalou skrev 2021-11-07 10:24:45 följande:

Min BM sa ?säg till om ditt illamående blir värre, isåfall får vi koppla ihop dig med läkare som kan skriva ut det till dig?

Vet ej om de har samma behörigheter som en sjuksköterska? (Kan ingenting om hierarkin inom vården, så kan mycket väl ha fel här)

En sjuksköterska kan inte skriva ut läkemedel och tror inte heller BM kan det därför hänvisar de till läkare
  • Amanda6747
    slo92 skrev 2021-11-07 20:16:29 följande:

Jag fick totalt hjärnsläpp idag och åt en macka med rökt lax till lunch på egt café. Nu har jag sån ångest. Jag är vegetarian men äter fisk ibland och bm sa att jag ska försöka äta fisk oftare så tänkte att det var väl bra men glömde helt bort att rökt fisk inte är ok... :((( hur orolig bör jag vara tror ni??

Inte orolig alls :)
  • Amanda6747
    EIJ90 skrev 2021-11-20 13:31:42 följande:

Så roligt att du hittade hjärtljud! :)

Jag har också en doppler hemma men tror det är för tidigt att testa än. Får nog vänta några veckor till. Skönt när man blir orolig att kunna kolla nån gång då och då

Jag hittade i 10+0 :)
  • Amanda6747
    Vicktoria88 skrev 2021-11-20 10:21:25 följande:

Spännande, kul att vi är så lika! Nej det låter ju faktiskt rimligt att man inte flyttar dag vid IVF, anledningen till att man flyttar BF är väll för att ÄL kan ha varit tidigare eller senare och vid IVF vet man ju exakt, tänkte inte på det.

Jag tillhör Eskilstuna, kommer du också hamna i Eskilstuna eller får ni åka till Södertälje?

Får jag fråga lite varför ni valde att göra NIPT och inte KUB? Jag var helt inställd på att KUB ingick för alla, men fick veta igår att endast dem över 35 blir erbjudna KUB. Så kluven på om man ska boka privat, KUB eller NIPT, är ju 33 så kanske lite på gränsen. Det är väll mest att man vill vara förberedd om det skulle visa sig vara något tänker jag.

Va konstigt att det skiljer. Jag tillhör västmanland här får man välja mellan kub eller tidigt ultraljud
  • Amanda6747
    svansmamman skrev 2021-11-23 21:12:21 följande:

De sista dagarna har jag haft otroligt mycket orostankar över att allt inte ska vara som det ska. Jag gjorde ett UL i vecka 9 och då såg allt bra ut, hjärtat tickade på. Nästa vecka ska jag göra ytterligare ett UL och nu oroar jag mig jättemycket för att det inte ska se bra ut. Jag vet egentligen inte varför eftersom inget förändrats sedan mitt förra UL. Jag inbillar mig att det hänt för lite på dessa veckor, inte för att jag vet vad jag har att förvänta mig. Mitt illamående är kvar men jag känner ingen växtvärk. Ska det kännas såhär liksom?

Gaaaah jag blir tokig av allt funderande!

Vaddå växtvärk?
  • Amanda6747
    svansmamman skrev 2021-11-23 21:35:51 följande:

Molvärk i magen pga växande livmoder. :)

Jaha det hsr jag aldrig känt, så det behöver du nog inte oroa dig för ????
  • Amanda6747
    Msofie skrev 2021-11-25 10:12:37 följande:

Vilken Doppler använder du?

Jag hittar varannan gång ungefär, har en Angelsound
  • Amanda6747
    svansmamman skrev 2021-12-15 19:23:59 följande:

Jag behöver ventilera lite här igen känner jag. Jag är idag gravid i vecka 15 (14+1) och har den senaste veckan fått för mig att något är fel med bebis. Jag vet inte om det är noja pga att vi nu berättat för familjen, att magen inte känns lika svullen (svullnaden gick ner efter magsjukan natten till tisdag) och jag idag knappt haft något illamående alls. Jag har varit nojig inför båda våra VUL (ett tidigt och ett vid NIPT) och trott att vi inte skulle se ett hjärta men det har sett bra ut bägge gångerna. Senast daterades jag till vecka 12 (11+6) men nu börjar jag ju tänka att något hänt efter det. Man hör ju om den gyllene vecka 12 men nu ångrar jag att vi inte gjorde NIPT några dagar senare så att jag skulle ha gått 12 fulla veckor.

Min sambo vill gå ut med graviditeten till övriga på julafton, men nu är jag så nojig att bebis inte lever att jag inte vill att någon fler levande själ ska veta om nu så är fallet. Jag ångrar till och med att vi berättat för familjen bara pga denna rädsla.

Ja ni hör ju, man är ju inte helt som man ska (haha). Ska jag försöka få till ett VUL privat eller ska jag hålla tummarna för att allt ser bra ut vid RUL efter nyår? Eller finns det ett gyllene alternativ nummer tre? Haha hjälp mig resonera!

Jag är i v 14+3 och mår så himla bra! Hade jag inte haft mage hade jag inte trott att jag var gravid. Är väl den magiska perioden i mitten av gradiviteten nu när man kan må bra :)

Hörde bäbisens hjärta i förrgår med doppler så det är säkert så för dig också.
  • Amanda6747
    hurtänktedunu skrev 2021-12-21 11:15:19 följande:

Jag har en angelsound och jag gillar den. Hittade bebis första gången i 9+6 med den och hittat jämt efter det. Kom ihåg att köpa ultraljudsgel bara för det får man inte med.

Går lika bra med babyolja så man inte slösar tid och pengar på ultraljudsgel :)
Svar på tråden BF juni 2022