Hallonglass91 skrev 2022-06-23 04:45:09 följande:
Nu är vår älskade lilla tjej här och vi är så lyckliga! hon föddes 2 veckor efter BF men var ändå ganska liten 3,3 kg. Hon ser ut som en liten gumma men är ändå så söt!
Jag vet att jag är i ett stadie av lyckorus pga alla hormoner men det är ju verkligen sååå häftigt att man skapar ett barn och sen föder det till världen! är helt förundrad och imponerad över alla kvinnor! heja oss!
Ni som har förlossningen kvar - vila vila vila och snart är ert barn här och all smärta, väntan, oro osv kommer vara värd det!
För min del blev det igångsättning i 41+5 och jag kom igång med egna värkar efter 5 tabletter. Värkarna blev intensiva väldigt fort och höll i sig regelbundna direkt så det blev jäkligt tufft snabbt tycker jag. Jag tycker det gjorde så ont - mer smärtsamt än jag trodde, kanske för att det tog 24 för mig från första värk till hon var ute så hann bli helt slut båda fysiskt och mentalt.
Jag körde på med andning, massage, bad, tryck, värmekudde, olika ställningar osv tills jag var ca 6 cm öppen. Vattnet hade precis gått då och jag inte visste var jag skulle ta vägen när smärtan eskalerade och värkarna blev längre. Jag hade då kämpat i 11 timmar med värkarna och bad om epidrualen som jag sen fick 2 timmar senare. (Tips - be om den i tid!). Sen efter jag fått epidrualen tog det ytterligare 7 timmar tills jag var helt öppen och retraherad, sen ytterligare 4 timmar tills vår tjej var ute.
Det blev ett förlopp, där kroppen inte mådde så bra då jag kräktes massa, skakade, fick feber osv men jag är ändå nöjd och hade världens bästa stöd från min man och jag känner verkligen att vi är närmre än någonsin.
Lycka till alla ni som har förlossningen och första dygnet med bebis kvar!
Stort grattis!!! Visst är det obeskrivligt fint och enastående hur en liten en har legat i ens mage, växt från cellklump till den vackraste av människor. Den gränslösa kärleken sedan kan upprepa sig med barn nr 2, 3, 4 o s v.. Obeskrivligt vackert!