BF juni 2022
Hej! Jag plussade igår och idag, så jag ansluter mig här :) beräknad födsel 15 juni 2022. Det är första barnet för mig, så spännande!
Hej! Jag plussade igår och idag, så jag ansluter mig här :) beräknad födsel 15 juni 2022. Det är första barnet för mig, så spännande!
Onemore2018, 37 år, fjärde barnet, BF 2/6
Oreokakan11, 25 år, första barnet, BF 12/6
Vittring89, 32 år, andra barnet, BF 14/6
My871, 34 år, femte barnet, BF 16/6
ChilliChoklad, 29 år, första barnet, BF 16/6
Hurtänktedunu, 32 år, tredje barnet, BF 18/6
Idag slog första graviditetsillamåendet till vecka 4+4. Det smög verkligen på från ingenstans! Trodde inte jag skulle behöva dras med det nu redan. Hur är det med er andra idag?
Har ni börjat känna av några tydliga symptom ännu?
Jag är i vecka 5+2 och har varit ovanligt trött. Kan bli sådär heldäckad på kvällen kl. 21 och sova som en stock. Sover även ibland på eftermiddagen.
Sedan har jag varit extra kräsen med maten. Och extra sugen på färska grönsaker med mycket citronsaft på. Och ägg! Vill ha proteinrik mat med mycket grönsaker helt enkelt. Gärna persisk mat, med mycket grönsaksröror.
Sedan har jag börjat må illa sedan vecka 5+1. Inte mycket, men lite smått. Känner en obehagskänsla inom mig om jag inte får äta regelbundet. Som ett början på ett illamående. När jag har ätit mitt protein och mina grönsaker är det som att allting försvinner.
Jag känner mig mycket tröttare och massa molvärk i ryggen framförallt men även i magen ibland.
Gillar kall mat. Gärna satsumas haha. Illamående ibland om jag är hungrig.
Vad roligt att du är sugen på persisk mat. Har du någon koppling till Iran?
Hahaha ja skoja inte. Satsumas är bäst. Det bästa med hösten alltid. Gravid eller ej.
Men vad roligt. Jag älskar också persisk mat men har vart tillsammans med en man från Iran i 12 år så då blir det så automatiskt.
Vad brukar du laga?
Jag älskar självklart ghorme sabzi, men också bamieh och karafs men också abgoosht. Finns ju hur mycket som helst som är galet gott. Ja deras ris är guld. När vi gifte oss hade vi 5 olika sorters ris och helgrillat lamm bland annat. Så sjukt gott. Låter som du är duktig i köket. Svåra maträtter att få till.
Och ja vi bor bara 1 minut med bil från svärföräldrarna så vi blir ofta bjudna på mat där. Fantastiskt gott.
6 hela veckor nu och känner verkligen att illamåendet trappar upp nu. Speciellt från morgonen. Har senaste dagarna vaknat av just illamåendet. Är konstant hungrig men samtidigt är ingenting gott, blir mycket frukt och saft. Svårast att försöka låtsas som ingenting på jobbet.
Hur klarar ni av dagarna med illamående? Alltså jag känner mig så deprimerad för jag inte känner mig 100! Presterar inte lika bra på jobbet , är så känslig för lukter så jag kan inte ens pussa o krama på min son !! Utan att vilja spy . De där gör så ont i mitt mamma hjärta att jag vill gå sönder. Han som var min favorit lukt. Nu undviker jag gosa med han o han märker av det . Vill bara gråta och att allt ska bli normalt igen?är bara i v 8 så de lär nog ta ett bra tag till innan man mår bra ! Fy vad ogillar första trimestern ! :(