amigomio skrev 2021-09-22 20:44:41 följande:
Vid köp av en ny bil investerar man enbart i sitt liv och bekvämlighet, inte ekonomiskt på något sätt. Vi har haft så stora bekymmer med begagnade biler att vi inte ens vågar titta på en sådan och köpa av en privat person.
Begagnade bilder på bilfirmor är på tok för dyrt. En 3 år gammal bil med förlängd garantier kostar 10% mindre än en ny motsvarande bil.
Vad får man för rimlig begagnad familjebil för drygt 100 tusen? Jag kan alltså inte mecka själv och måste förlita mig på en stabil bil. Den ska inte ha gått mer än 8k mil och inte äldre än 4 år, detta för att ev. motorskador ska täckas av försäkringen..
Jag kan bara konstatera att vi lever i 2 helt skilda världar.
När jag en gång för en del år sedan veckopendlade Sthlm-Gbg så tyckte jag att jag kunde unna jag mig en lite bekvämare och "nyare" bil, valet föll då på en 8år gammal Passat som rullat runt 15-16.00mil.
Denna gav jag då 85.000:- för vilket är mer än dubbelt vad jag hade betalat för någon bil innan det, eller efteråt heller för den delen.
Nyaste bilen jag någonsin ägt var exact 3år i trafik när jag köpte den, den hade gått som taxi med 37.000mil på mätaren. Betalade 45.000:- för den, hade den i 7-8år och avverkade nästan 20.000mil med den. Kommer än idag ihåg resan när räkneverket slog över 50.000mil, då blev det en extra korv på macken.
Idag är jag straxt över 40, ensamstående med 2 förskolebarn. Känner ju då att jag behöver en pålitlig bil som även skyddar bra vid ev olycka. 38.000:- räckte gott till en kombi ifrån en av de stora europeiska tillverkarna som var 10år o hade 14.000mil på mätaren när jag bytte bil för några år sen.
Är verkligen skador på drivlinan något som oroar? Gör läxan innan val av drivlina så du undviker alla problemkonstruktioner typ kamkedjor som rappar över eller konstiga växellådor som havererar på löpande band för att ta några exempel.
Hett tips är att undvika nya "innovationer" och istället satsa på beprövad teknik, de som vill vara elaka kallar det "utdaterat"...
Köper du t.ex en VW med 1,6 bensinmotor och manuell låda så kommer drivlinan garanterat fungera utmärkt även den dagen bilen av någon anledning åker in på skrotgården...
För mig är det bara helt ofattbart hur någon kan lägga dessa enorma summor pengar på att ha bil som du pratar om.
Jag räknade för skojs skull ut min egen milkostnad på min nuvarande bil.
Om jag räknar på att bensinen kostar 17kr/l, min årliga körsträcka är 2000mil. Skatt, försäkring, besiktning, service och nån mindre reparation blir totalt runt 10.000:-. Jag räknar även av hela bilens värde efter 5år.
Jag får det då till en milkostnad på straxt under 20kr, då är lite mer än hälften av det drivmedel, ungefär 1/4 avskrivning och den sista 1/4 fasta utgifter.
Räknar jag om det så blir det 3300:-/mån i genomsnitt, totalt för allt som har med bilen att göra.
Räknar jag lite löst på summorna du antydde med en värdeminskning på 250.000 på 3 är så blir enbart värdeminskningen nästan det dubbla mot mina totala kostnader, med alla fasta kostnader och ev kostnad för drivmedel så måste ju någon i din sist lägga en bra bit över 10.000:-/mån på att ha bil.
För mig är det rena fantasisummor.
Jag är förvisso en simpel grovarbetare, men jag tjänar så pass att jag behöver betala statlig skatt i alla fall.