DessieHolmie skrev 2021-09-22 08:26:17 följande:
Hur fungerar försäkring? Lägger man det direkt på båten eller har man det genom kunna på något sätt? Finns det någon form av ägarbevis som till bil? Någon form av identifiering på båten som kommer kopplas till mig?
Är relativt praktiskt lagd, aldrig varit rädd för att prova själv, brukar se det som att problem är till för att lösas, och internet finns så man kan kolla upp diverse saker man känner sig osäker på!
Vad det gäller sjäkort och kurder är allt nödvändigt av intresse, dels för att jag vill veta vad som gäller av säkerhetens själ, men även för att andra ska kunna känna sig trygga när jag är ute och tuffar, sen tycker jag att det verkar intressant och kul att lära sig!
Finns det någon förening eller ett företag/myndighet man vänder sig till? Lite dom körskola fast för båtar?
Bor i Stockholm
Du tecknar försäkringen på båtens VIN/ID-nummer. Det är en separat försäkring, och inget som ingår i tex hemförsäkringen. Det är ett MÅSTE skulle jag påstå. Framför allt så täcker den skrotning och bärgning om båten skulle sjunka, vilket annars är tokdyrt. Du har ett köpekontrakt som intygar att du är ägare till båten. Säljaren bör också ha ett sådant, förutsatt att de inte haft båten väldigt lång tid.
Tycker du borde testa google lite. Finns massa saker att läsa sig till där.