PSDrömmaren skrev 2021-09-21 15:07:35 följande:
Tack för ditt intresse.
Vi har inget bra samarbete och det beror dels på mitt ex alkohol missbruk. När det gällde utredningen så lovade mitt ex att hon skulle ta ett peth test, det visar ganska bra resultat 2 veckor tillbaka i tiden. Det lyckades hon vänta med att ta i nästan 6 veckor. Då tog hon det. Och då hade ju hon haft möjlighet att hålla sig nykter, Socialen ska enligt vad jag hört tolka ett försenat test som possitivt, det skedde inte i detta fall.
Min son som har vågat prata för skolan och för soc har nu blivit tillsagd av sin mamma att han inte får prata med någon, dessutom tar hon hans telefon när han ska vara hos henne så att han inte får prata med någon, dessutom får de inte leka med andra kompisar eller ha några aktiviteter de veckor som de är med sin mamma.
Som det ser ut idag så ser jag till att barnen har aktiver, tar dem till dem och betalar för det. Och de får även ha kompisar över och får gå hem till sina kompisar.
När det gäller skolan så görs läxorna de veckor jag har barnen och de veckorna som de är med sin mamma så görs inga läxor.
Det är naturligtvis klurigt att ha ett fungerande med en beroendeperson som inte är i sitt sinnesfulla bruk så att säga. Jag råder dig att ha fortsatt samarbete med Socialtjänsten, det är viktigt i att de får gedigen information om barnens situation. Det är dock av yttersta vikt att du lägger fram det på ett bra sätt, det du förmedlar får inte misstolkas som att du försöker sätta dit den andra föräldern. Fungerar inte detta föreslår jag att du stämmer föräldern på vårdnaden/boende, det är helt enkelt sista utvägen. Detta kan du avvakta med tills du ser hur det artar sig med flytt osv. Motivera för föräldern till att det bästa är att barnen bor kvar hos dig som bor i närheten av skolan eftersom det är orimligt för barnen att ha 3h restid under vardagarna när de ska till skolan och orka med allt det innebär.
Är den andra föräldern öppen för att ta emot behandling eller förnekar denne sitt problem?