Inlägg från: Anonym (Hnb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hnb)

Hur lång tid tills glömt nappen?

Vår yngsta är hnb:are och enda sättet att stå ut har varit nappen. Nu har han nyss fyllt 3 och vi fasar för hur vi ska kunna sluta! Dagtid är det tvärnej utom när han ska sova på f.m. Nattetid sitter den i och tappar han den vaknar han. Vi vet båda att napp inte ska användas efter 3. Med vår äldsta var det inga problem. Han var aldrig nappgalen, hade den enbart när han skulle somna från ca 1 tills vi bara sa nej vid ca 3. Efter 2 dagar slutade han nog ens fråga efter den.

• Anonym (Hnb)
    Elin P skrev 2021-09-21 13:46:58 följande:

Vi har väntat till 4 års ålder med att ta bort den helt. Försökt begränsa den dagtid innan. Fördelen med att barnet är lite större är ju att det är lättare att resonera och förklara. Har erbjudit en belöning som barnet vill ha, satt ett datum lite längre fram och sen slutat. Gärna när man är ledig några dagar ifall sömnen blir lite lidande. Min son fick löfte om att vi skulle åka till Tomteland, något han väldigt gärna ville göra. Med villkor att tomten skulle få nappen. Gick väldigt bra. Lite gråt första kvällen och han frågade efter den i ett par veckor men sen var det bra.

Men har inte tandläkaren gnällt då? Här notar dom i det där med nappen varje gång. 
  • Anonym (Hnb)
    Elin P skrev 2021-09-25 14:58:07 följande:
    Nej och skulle de ha sagt något hade jag struntat i det. Man är väl där bara typ en gång om året max. Det är ju ändå jag som förälder som bestämmer när barnet ska sluta. Inget av mina tre barn har fått problem med tänderna trots att de haft napp så länge.
    Här har bettet börjat ändras. Det ska ju inte påverka de nya tänderna om man slutar runt 3. Men det känns som vi måste välja mellan noll sömn eller bettfel just nu. Det går inte ens byta till en fräschare napp- det ska vara den gamla invanda.  
Svar på tråden Hur lång tid tills glömt nappen?