Inlägg från: Rosastjärna |Visa alla inlägg
  • Rosastjärna

Hur fort blev du gravid?

Jag är 30 år. Blev gravid på fjärde försöket men det slutade tyvärr med uteblivet missfall.

Innan förberedde jag genom att äta kosttillskott för gravida, min sambo fick också kosttillskott, jag boostade även ägglossningen med en stor dos d-vitamin strax före ägglossningen (tror jag tog 30.000 IU den månaden jag blev gravid, första gången jag testade boosta och då lyckades det, så det ska bli spännande att testa boosta igen). Försökte äta bra mat med grönt och mer hemlagat, frukost innehållande fet yoghurt, nötter, frukt och bär :) Drack mindre koffein.

Kommer att göra samma förberedelser den här gången :) 

• Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-09-30 18:03:54 följande:

Tänker precis samma gällande kosten, slutat med koffein & äter fet yoghurt med nötter, å bra kost! Men vad spännande med boost av d-vitamin! Hur gjorde du det rent praktiskt? Är det i tablettform? Hur många dagar tar du det och när i cykeln? Aldrig hört om! Berätta mer! :D

Jag tog tabletter. Har en med 5000 IU per tablett. Tog 30 eller 35 000 någon dag före ägglossningen. Kolla gärna Jenny Koos webinar om d-vitamin, jag tog en prenumeration en månad för att få mer info. Hon har mycket nyttig info om fertilitet :)

www.vulverine.se/blogg/dvitamin/
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-01 13:28:54 följande:
    Ja, följer henne men har inte sett något av hennes webinar ännu dock. Men vad häftigt att du blev gravid den gången du gjorde det! Läste på Livsmedelsverket att man som vuxen bör äta max 4000 IU per dag, då för höga doser kan påverka för höga kalciumlagringar i njurarna. Undvek du typ mejeriprodukter med kalcium de dagarna eller något då?

Vart i cykeln är du nu? Ska du ta samma d-vit boost igen? :D
    Vad jag har förstått så är risken för förgiftning av d-vit minimal, de kända fallen handlar om ett intag av 100 000 IU per dag i månader. Jag har en nästan permanent brist på d-vit också trots tillskott så för mig känns risken låg för skador :') Brukar ta en tablett med 5000 två gånger i veckan övrig tid men tror att jag hoppade det den veckan jag tog boosten.

Jag håller på och blöder efter mitt missfall just nu så jag är lite osäker på hur jag ska veta när det är dags för ägglossning, jag brukar inte ha så mycket symtom. Har ingen jättestor lust att köra med test varje dag i flera veckor. Jag tror att min plan kommer bli att köra med test om cirka två veckor (blödningen startade igår men graviditeten stannade för fem veckor sedan) och om testen ger något utslag alls så kör jag boosten och hoppas det blev rätt timing :) 
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-01 16:08:38 följande:
    Jaaa okej, det låter i och för sig rimligt att man bör ta d-vit en längre tid för att få en förgiftning kanske.. 

Åh beklagar verkligen :( förstår det helt. Hur långt gången var du när det upptäcktes? Styrkekramar!
    Tack! Jag var i v. 11 när jag var på ultraljud men graviditeten hade stannat i v. 6. Det var tungt, men nu har det lagt sig och jag är mest stressad över att jag har förlorat fem veckor "i onödan". Håller tummarna för att det ska ta sig snabbt nu efteråt, har hört att det ska vara lite lättare att bli gravid tätt inpå missfall.

En sak jag tycker är viktigt som inte framgår av svaren du fått i tråden är att också mannen kan påverka sin fertilitet. Dock med lite fördröjning eftersom det tar lite tid att göra nya spermie. Det är ofta stor fokus på kvinnan men mannens fertilitet är ju inte konstant :) Min sambo har även han börjat med kosttillskott, han har också dragit ner på alkohol och slutat röka (snusar dock). Jag skulle önska att han drack mindre koffein men det verkar vara lite svårare.

Har du något datum då du ska ta test eller hur långt är ni in i första cykeln med försök? :) 
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-03 14:02:05 följande:
    Åh förstår precis din känsla av att gått i ?onödan?. Hoppas verkligen det tar sig för er nu efteråt, har också hört att det ska förbättra ens chanser! Är du nervös att få MF igen?

Jaa, jo precis! Vi båda äter hälsosamt, sen dricker han inte alkohol och knappt koffein (en-två koppar på helgen), men snusar dock. Hade väl önskat att han skulle röra på sig ännu mer för hälsans skull att få mer motion bara :p

Jag fick mens nu 29/9, så blir andra försöket med BIM 29/10. Tänker att jag ska ?slappna av? lite mer och inte försöka tänka på varje minsta sak som jag kan kontrollera, typ mat osv. Blir nog lite väl manisk tyvärr hehe..
    Jag är nog inte nervös för mf som så, jag tänker att jag har statistiken på min sida nu när jag har haft ett mf. Däremot kommer jag inte kunna slappna av en sekund innan vi kan se hjärtat. Vi kommer göra ett privat ultraljud i v. 8 nästa gång så det inte blir samma onödiga tidsåtgång om något går snett igen :) 

Min sambo skulle må bra av att röra på sig mer också, han gymmade lite före sommaren men det har runnit ut i sanden nu. Funderar på att föreslå gemensam träning, det ökar nog chansen att jag tränar också :) 

Så tråkigt att det inte tog sig. Låter som en bra plan att försöka slappna av, men jag vet själv att det är lättare sagt än gjort. Jag blir också lite manisk, man vill ju så himla gärna. Men för varje månad det inte går så ökar chansen inför nästa månad tänker jag, de flesta lyckas ju ändå på egen hand. Vi har nog BIM ungefär samtidigt då förutsatt att den här cykeln blir som en vanlig cykel. Då kan vi verkligen följas åt :) 
  • Rosastjärna
    Dalarna91 skrev 2021-10-03 14:14:57 följande:
    Hade tänkt ta en D-vitamin dos när ältestet blir positivt. Tar du vanlig dog D-vitamin resten av dagarna eller var det bara en gång du tog en stor dos?
    Jag tar 5000 IU två gånger i veckan i vanliga fall, vid äl tog jag 30.000 men tog inget mer resten av den veckan :)
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-03 20:00:57 följande:

Det var ju ett väldigt smart sätt att se det på med hänsyn till statistiken! :) också värt att ta privat UL för att slippa både oro och "slös" på tid! 

Exakt, det är ju hälsosamt! Jag har alltid tränat regelbundet ca 3 ggr/v, men min sambo nästan vägrar träna ihop med mig haha.. Han har kört lite vikter hemma nån gång i veckan, hatar att följa med på promenader osv. Blir svinsvårt haha.. Hur tänker du kring att försöka "pusha" din sambo till att röra mer på sig? :) alla tips är bra tips haha.. 

Ja men verkligen haha, men det är ju precis så - att man vill så himla gärna! Ja, så sant och smart att tänka på att nästa månad lite "ökar" chansen, lite hoppgivande :) Men åh vad spännande, följs jättegärna åt! :) 

Åh, jag tycker det är så svårt att peppa till träning. Svårt att inte låta nedvärderande, haha. Men brukar föreslå promenad ibland, och skicka länk om jag snubblar över några styrkeövningar man kan göra hemma osv.

Idag har jag inte blött alls utan bara haft lite bruna flytningar. Ska göra ett grav-test imorgon och hoppas på negativt :)
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-15 14:03:30 följande:

Ja, det har du helt rätt i! Smart dock! :)

Åh, hur har det gått för dig?? Haft fullt upp så inte vart inne på FL på länge! Jag hade ÄL för 3 dagar sen, så BIM 27/10, känner mig hoppfull i kroppen!

Det har väl inte gått så bra, milt sagt. Testet jag tog var positivt, sedan vid återbesöket hade jag rester kvar och infektion. Fick antibiotika och en vända cytotec till. Hände knappt något av cytotec den här gången, lite rosarött bara. Har varit så nervös och haft sån panik inför återbesök nr 2 idag men idag kunde hon inte se några rester som behövde åtgärder. Så jag slapp skrapning eller så, tack gode gud :) De tog ett grav-test också som var supersvagt. Så kommer testa hemma på söndag och om det är negativt så kör jag äl-test om ca. 2 veckor.

Åh, håller tummarna för att du får ett plus! Mitt första symtom var att jag fick ömma bröst längre före mens. Brukar enligt min app ha det exakt 7 dagar före mens och dag 8-9 utan mens började jag må lite illa. Men vågade knappt testa, får hellre mens än ett negativt test har jag lärt mig.
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-16 19:27:11 följande:

Åh usch vad segt att det blev så långdraget :( men SÅ skönt att inga mer rester var kvar nu, hoppas verkligen hcg går ner nu och att ÄL kommer igång! Har ju hört att de är ?enklare? att bli gravid månaden efter missfall, typ som att kroppen känner igen hur man ska va gravid. Så håller tummarna stenhårt för dig!!! <3

Åh ja, hoppas det med. Jag tar ju också hellre mens än negativt test, försöker hålla humöret och positiva känslor uppe. Försöker tänka att min tid kommer när det är menat och tänker att ju mer hoppfullt jag tänker, desto enklare kommer det vara dag för dag. Hur går dina tankar nu? <3

Ja, har haft ömma bröst i ett par dagar nu. Det är väldigt tidigt för att få mens mot vad jag räknat med men vi får väl se. Vet inte varför jag skulle ha ömma bröst flera dagar annars. Men fick svagt streck i söndags också så i såna fall har jag haft ägglossning med hcg i kroppen (och missat den pga att jag fortfarande blödde). Men vore ju bättre med mens nu än om tre veckor om den nu måste komma istället för att bli gravid.

Jag börjar komma in i samma stress som när vi försökte bli gravida. Men försöker slappna av, inget blir ju bättre av att man går runt och stressar upp sig. Ville så väldigt gärna få barn tidigt på året och det är ju kört nu iallafall, så försöööööker tänka att det får ta den tid det tar, nu när det ändå inte blev enligt plan.

Var i cykeln är du nu?
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-24 08:49:34 följande:

Åh, när är BIM? Mina bröst svullnade upp fort med efter ÄL dock! Hoppas verkligen det tar sig för dig nu! Förstår din stress, men precis försök slappna av, även om det är så himla svårt.. :( jag har gått hela den här månaden och haft som ett mantra: min tid kommer, förr eller senare kommer det bli vår tur, när det är menat för det så kommer det ske, blir det inte nu så kommer det bli sen.

Och jag är på ÄL+12 / BIM-3 idag och tog ett gravtest igår som var så himla ljust svagt streck, så trodde det var spökstreck men tog ett nytt test idag och nu såg det ut så här:

Vågar inte riktigt tro på det först BIM-dagen har passerat, ska även gå och köpa ett digitalt test. Min sambo när han såg det ba: det är ju så svagt, man ser det knappt, det där kan inte betyda någonting, jag tror inte på det.. så det får mig lite osäker med, men jag ser ju två streck?

Det är positivt, spelar ingen roll hur svagt. Är det två streck så är det positivt:) Grattis! :D Jag testade tre gånger när jag var gravid för att se att strecket blev mörkare, tror jag gjorde typ var tredje dag. Blir strecket mörkare så ökar hcg så då är allt i sin ordning.

Jag är inte helt klar med var i cykeln jag är pga mitt missfall. Hade tänkt testa ägglossning nästa helg ungefär, men om mina ömma bröst går att lita på så är bim 27-28:e. Hade en liten supersvagt rosa flytning igår också, som i teorin kan vara nidblödning. Tog ett grav-test igår kväll för jag blev så exalterad när jag kollade i kalendern och insåg att vi kan ha haft sex 2-3 dagar före ägglossning isf, strecket var svagare än ditt men ändå två streck. Jag vågar dock inte lita på det än eftersom jag inte har haft ett helt negativt efter missfallet än. Så mitt svaga streck kan vara hcg från förra graviditeten nu om det är så tätt inpå. Så jag ska invänta 27-28 och se om det kommer någon mens eller fler symtom. Tycker negativa test är tuffare än att få mens så testar nog inget mer förrän typ 29:e om brösten fortsätter ömma och ingen mens kommit än då.

Så jag är svagt optimistisk men försöker att inte ta ut något i förväg med tanke på att det är så tidigt efter missfallet att ens få mens.
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-24 10:55:58 följande:

Ja, är så billiga test att jag blir tveksam på grund av det. Det är första gången jag testar (skulle på middag och ville veta om jag vågar dricka vin eller ej igårkväll, hade inte tagit nåt test annars).. Ja, kommer nog fortsätta testa kommande dagar med bara för att se att det blir mörkare haha.. 

Åh nej jag förstår det. Men återigen så  sägs det ju vara enklare att bli gravid efter missfall som att kroppen skulle förstå, så hoppas verkligen att det tagit sig för dig!

Låter ju lovande i och med ev. nidblödning ju! Håller tummarna! Har du några fler symptom än ev. nidis och ömma bröst?

Jag tror att falskt positiva test är ovanliga, testen kan ju inte reagera på hcg som inte finns :) Håller tummarna för att testet blir mörkare nästa gång.

Jag har haft lite molande värk i magen under eftermiddagen men både det och brösten kan ju vara mensen som är på g. Hoppas de kommande dagarna går fort bara :) Och att mensen bara dyker upp ifall jag inte är gravid, så jobbigt att få upp hoppet om den inte kommer och sedan bli besviken av testet.
  • Rosastjärna
    Anonym (M) skrev 2021-10-24 20:54:16 följande:

Första barnet: Oplanerat.

Andra barnet: 9 månader.

Tredje barnet: 21 månader.

Vi har försökt få ett till barn i snart 6 år utan framgång. Inga missfall, regelbunden mens, ägglossningen verkar fungera felfritt. Vi har pratat om att söka för det men har inte kommit till den punkten än... Jag tror mannen är lite rädd för att höra att något är fel... Samma pappa som till barn nr 2 och 3. Vi är 33 år gamla.

Fy så jobbigt att försöka så länge :( Det känns som att mannen ofta kan vara den som är lite mer orolig att få höra att något är fel från deras sida. Men det måste ju tära på er att försöka så länge också, jag kan inte ens föreställa mig sex år. Eftersom ni har två barn redan så känns det inte som att det borde vara helt kört iallafall men det kanske behövs lite hjälp på traven. Hoppas ni kan få plussa snart igen när ni väntat så länge!
  • Rosastjärna
    Amanda6747 skrev 2021-10-25 13:05:08 följande:

Känns inte som det borde stå 2-3 om du intr ens har kommit till BIM ännu....

För mig, båda gånger har det stått 1-2 runt menstid

Jag har aldrig använt digitala test. De kanske visar graviditetsveckor från äl?

Annars är ju bim kring v. 4-5? Man räknar ju från förra mensen. Jag tog mitt grav-test dagen efter bim och var då enligt förra mensen i v. 4+1 (dag 29). Så med bim under nästa vecka hade väl 1-2 varit sent att få? Förutsatt att man har en cykel på ca. 28 dagar.
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-26 20:54:45 följande:

Nej veckorna ska säga antal veckor från befruktning.. 

Hur mår du? Hur är status? BIM kanske imorgon? Känner du av något än? <3 Spänd!!! 

Jag mår svagt illa, har haft lite halsbränna och känner mig oftare hungrig igår och idag men jag känner att det lika gärna kan vara hittepå-symtom så jag har försökt att ta det lugnt med hoppet. Det har gått sådär, känner efter konstant och är så spänd. Därför så tänker jag göra ett test ikväll. Det var ju två streck i söndags (om det inte var spökstreck, så ljust var det (eller från missfallet)) så det borde ju bli positivt idag om det är något.

Är så sjukt nervös. Det har jag ju varit alla gånger men särskilt nu när det verkligen skulle vara sån himla tur om det tog sig med ett enda sex ett par dagar före äl, och när jag inte ens visste om äl. Å andra sidan så sägs det ju att man kan önska så mycket att man blockerar så man inte blir gravid, så det kanske var positivt att jag inte visste :)

Har du testat något mer? <3
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-26 20:54:45 följande:

Nej veckorna ska säga antal veckor från befruktning.. 

Hur mår du? Hur är status? BIM kanske imorgon? Känner du av något än? <3 Spänd!!! 

Har testat nu, det var så negativt det kan bli. Är besviken så klart men det var ändå rimligt. Får se om mensen kommer i dagarna, annars vet jag inte vad som händer i kroppen. Så får vi hålla tummarna på nästa cykel :)
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-27 06:52:46 följande:

Åh jag fattar.. Fasiken, att det var negativt.. Hoppas mensen inte dyker upp och att symptomen är riktiga och inte bara hittepå! Hur kände du förra gången du fick ett plus gällande symptomen? Kände du samma innan BIM då?

Jag har testat varje morgon med både testa tidigt och rfsu:s vanliga.. Båda ökade i styrka från söndag till måndag, men mellan måndag och tisdag var de typ lika starka. Så blev så nojig att hcg inte ökar nu och att det skulle vara något fel. Men tog inget nytt test idag, för jag vill inte spä på mer oro.. Tänker att jag får lita på att de bara är positiva och så får vi se om det kommer bära eller brista sen! Har ju BIM idag och fick en ökning i temp +0.2 idag med, så jag hoppas inte det blir något missfall eller MA.. men är ändå så orolig..

Fortsatt ömma bröst idag och ingen mens, så får väl se om det kommer något i dagarna.. Innan jag plussade förra gången hade jag ömma bröst som vanligt före mens men det var fler dagar och mensen kom inte då jag beräknade den så tog test, tror det var på bim eller bim+1. Hade mått illa i 2-3 dagar före testet också. Har haft lite halsbränna idag också så vet inte ens om jag inbillade mig x)

Jag testade var tredje dag och det var inte jättestor skillnad på dem, så tror inte du behöver oroa dig för att det går lite segt. Jag kommer göra ett ultraljud privat i v. 8 nästa gång för att kunna lugna mig lite med att få se hjärtat picka :) Det är mitt tips om du känner dig orolig. Du får hålla oss uppdaterade <3
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-30 18:22:36 följande:

Hur har det gått??? <3 vart det någon mens? Eller vågar vi hoppas på ett +?

Ja, försöker att inte oroa mig men kan inte sluta.. tagit test varannan dag och ser att de blir starkare, vilket är skönt. Men har bokat tid för inskrivning, vilket är i v. 8 och då är det inget UL, utan de är inte först v 12.. så då blir jag nojig för MA och inte veta ifall hjärtat tickar, så funderar också på privat UL. Bara för att lugna nerverna.. Kunde inte ana att jag skulle vara eller bli så här nojig/orolig, svinjobbigt :(

Mensen kom i lördags, tråkigt men då är allt åtminstone igång nu. Har beställt en termometer och ska börja tempa för att hitta ägglossning. Tycker stickorna är lite knepiga att pricka rätt med och det blir ju dyrt om man ska testa två gånger om dagen. Jag är lite kontrollfreak så vill gärna bekräfta ägglossningen helt.

Oavsett vad så kom mensen tidigare än vad jag först trodde, läkaren sa 4-6 veckor när jag var där sista gången och det tog bara 2 veckor. Skulle jag bli gravid på den kommande ägglossningen så kan vi kanske hinna se ett hjärta på ultraljud veckan före jul :)

Usch, det är så jobbigt att gå och vara orolig. Det borde gå att välja att betala vården och få ett tidigt ultraljud tycker jag. Jag satt och grät hos barnmorskan när mina symtom försvunnit men erbjöds ändå inget fast jag frågade om det. Man har ju hört att de som fått missfall kan få ett tidigt ultraljud så får se om de går med på det nästa gång. Men tur att det finns privat iaf. Vilken vecka är du i nu? Kliniken här gör ultraljud privat från v. 8 om jag minns rätt. Kram
  • Rosastjärna
    Anonym (Väntar?) skrev 2021-11-02 08:53:13 följande:

Vad snabbt det verkar som det går för alla. Jag är 24, försöker få till första barnet. Hittills gjort 8 försök.

Jag håller med. Jag har blivit gravid på 4-6 försök båda gångerna. Så det är ju relativt snabbt men tycker att man ser såååå många som blir gravida på ett försök utan att göra något alls för att öka chanserna. Ledsamt när man själv slutat med koffein, äter nyttiga fetter, mer grönsaker, prenatal-tillskott... Hatar att ha mens jämt så när man verkligen vill bli gravid är det ju ännu värre månad efter månad.

Jag hoppas det ska ta sig för er snart, statistiken är ju på er sida. 80 % blir ju gravida inom ett år :) Vi är inne på samma månad med väntan ungefär (började i april) men jag har haft ett missfall.
  • Rosastjärna
    Anonym (Väntar?) skrev 2021-11-02 12:36:23 följande:

Ja du satte verkligen ord på känslan. Jag har varit utan p-piller sen december förra året men vi har missat några ägglossningar pga att min man måste resa i jobbet ibland. Så jag hade ju verkligen räknat med att vara gravid vid det här laget. Jag har ett myom på livmodertappen som verkar röra till det, men vi ska göra några försök till innan vi opererar bort det eller gör insemination. Men såklart har jag som alltid innan haft punktlig mens börjat få mellanblödningar och struliga cykler?..

Blev gravid vid 16 års ålder när jag hade varit tillsammans med min första pojkvän i två månader men det blev ju av förklarliga skäl abort. Min man har ett barn sen innan. Så något större fel på systemet hoppas jag inte att det ska vara.

När ni båda har åstadkommit graviditet på varsitt håll tidigare är det nog inget fel, det är ju så jobbigt att vänta men det tar sig nog för er snart nu :D När är nästa bim? Jag inväntar äl som bör ske kring onsdag.

Jag har ett barn sedan innan och blev gravid med min sambo så jag tänker att då vet vi att den biten fungerar i alla fall. Och hoppas att det ska gå lite snabbare än 4 försök nu när vi redan först försökt 4 månader sedan tog den graviditeten med efterföljande komplikationer drygt 3 månader.
Svar på tråden Hur fort blev du gravid?