• Anonym (Rakt på sak)

Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)

Jag skulle ha ringt polisen om olaga tillgrepp av fordon. Det är din bil. Vad hade du gjort om det vore en kompis eller ytlig bekant eller granne som hade gjort samma sak...? Eller för den delen en fullständig främling.

Meddela honom att han ska lämna bil och nycklar hos dig (kan läggas i brevlåda/brevinkast) senast imorgon eller så kommer du att ringa polisen.

Pengarna kan du begära ut via Kf, det vore bra om du hade sms med exakt summa där hon erkänner att hon är skyldig dig pengarna. Kostar några hundra att dra igång ärendet om jag minns rätt.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-16 17:57:20 följande:

Meddela honom att han ska lämna bil och nycklar hos dig (kan läggas i brevlåda/brevinkast) senast imorgon eller så kommer du att ringa polisen.

HENNE och HON skulle det stå så klart........
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-09-16 18:08:13 följande:
    Ja men vi har betalat häften var så det är också hennes bil, men den står registrerad på mig så det är jag som står som ägaren, tror du man kan anmäla bilen som stulet fast min sambo äger hälften?? angående pengarna vi har betalat hälften var, jag sa till henne att i så fall vi för sälja bilen och delat på summan. men hon vägrar. Hon hittar på massa med konstiga förslag om att jag ska ta lampor, tallrikar mm och därför tar hon bilen?
    Den som står som registrerad ägare är den enda ägaren i lagens mening.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-09-16 20:44:18 följande:
    1.- Du menar att jag ska anmäla den stulet hos polisen? 
    2.- men då är det körförbud om hon krockar i den det är väl hon som kör bilen och som blir ansvarigt??
    3.- nya nycklar kostar 9000SEK, onödigt dyrt. Jag vill ge henne chansen att göra rätt.

Jag meddelar henne att hon har till nästa vecka på att betala min del, gör hon inte det då måste jag tyvärr anmäla bilen som stulet hos polisen.
    (Svarar fast det inte var mig du citerade)

1) Ja
    2) Ja, det ska vara föraren in första hand men om bilen är avställd verkar det som att ägaren (konstigt nog) också kan åka på böter (länkar nedan)

Bra val du har kommit fram till iaf.

www.dt.se/artikel/vems-ansvar-foraren-eller-agaren
    lawline.se/answers/11466
  • Anonym (Rakt på sak)

Länkarna har fått nån konstig smurfsjuka! Men de finns där under iaf.

• Anonym (Rakt på sak)
    Occam skrev 2021-09-16 23:09:51 följande:

Bilen är inte stulen. För att vara stulen måste den varit olovligen tagen i förstaläget. 

Jag tror inte heller att det kan vara fråga om olovligt brukande, ni samäger bilen. Och därtill (även om det inte hade någon direkt betydelse) så är det ju inte bilen utan endast nycklarna hon tagit. 

Inget brott har alltså förekommit, polisen kan inget göra. Om du ska vända dig till någon är det Kronofogden, fast så länge den är samägd så tvår de nog också sina händer. 

Ni behöver göra en bodelning, och därigenom få ägarförhållamdema utredda. Exakt hur man gör det när ena parten är ovillig vet dock inte jag. 

Självklart blir det någon form av stöld när en person vägrar återlämna ts bil. Det finns inget samägande kring bilar när man är sambos. Även vid en bodelning så skulle den inte ens tas med i beräkningen eftersom den är skriven på ts, bilar ingår inte i samboskapet.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Occam skrev 2021-09-17 11:28:54 följande:
    Jag medger att det inte är fråga om samboegendom, och naturligtvis hade jag fel i fråga om bodelning. Bilfrågan kan inte lösas den vägen.

Men jag anser att det är fråga om en bil som de äger gemensamt, utifrån TS uppgifter om gemensam betalning och nyttjande. Att just bilregistret endast registrerar en ägare förändrar inte det. Så där har du fel.

De har därför en civilrättslig tvist om ägande och nyttjande. Stöld är något annat rent juridiskt. Så där har du också fel.
    Ok :) Men nu är det så att även om du anser en sak så blir det inte så hur mycket man än vill. Bilen är registrerad i ts namn, därför är ts ägaren i lagens mening. Om du har annan info, alltså inte bara åsikter, så kan du länka till det.
Svar på tråden Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)