• EpicF

Chefen stör medan man är sjuk

Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 08:55:08 följande:

Varför är det positivt när chefen ringer? Arbetsgivaren är inte din kompis som i välmening ska ringa och fråga hur du mår, när man är sjuk är det sista man vill tänka på sitt jobb, att en chef ringer och hetsar (ja det blir hets oavsett vad man vill kalla det) är oprofessionellt och tyder på en verksamhet i obalans som påverkas kraftigt av att en medarbetare blir sjuk. Dessutom angår det inte chefen vad för typ av sjukdom man sjukanmält sig för, det kan vara en privat fråga. Att då behöva redogöra för "när man kommer tillbaka" är bisarrt.

För att man har en chef som är mänsklig och visar att denne bryr sig om sina anställda.

Men att ringa varje dag för att fråga när man kommer tillbaka är inte ok. Men ha en chef som återkoppla några gånger när man är sjukskriven är positivt.
  • EpicF
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 09:15:36 följande:

Vet inte vad du har för märklig arbetsplats men i normalfallet ska det INTE vara den sjukes ansvar att ordna med vikarie, det är chefens eller avsedd personalansvarigs uppgift och ingen annans. Dessutom en beklaglig syn du har generellt på arbetare som sjukskriver sig där du nästintill tar för givet att folk inte är sjuka på riktigt och därför måste kontrolleras av en chef. Och jo, man är fri att sjukskriva sig "hur man vill" när man är sjuk. Du kanske har en chefsbefattning av något slag själv eftersom det verkar vara en känslig fråga för dig.

Jag tror inte hon menade att det var en sjukes ansvar att ordna med vikarier, utan faktiskt chefens. Men ömsesidigt ansvarstagande om vikarier handlar om att chefen har rätt att veta hur länge man planerar att vara borta. Det krävs dock inte telefon varje dag för det men kanske varannan, vartredje dag om man är borta länge.
  • EpicF
    Anonym (Juli) skrev 2021-09-14 09:55:37 följande:

Är det ingen mer än jag som reagerar på att chefen ringer hem till TS på den privata telefonen? Det skulle min chef göra bara om närmsta kollegan dött eller arbetsplatsen brunnit upp, typ. Men jag antar att det bara är olika på olika arbetsplatser? (Förstår också att tex timanställda har kontakt med jobbet på privata luren för planering etc.)

Nej, det är inget märkligt alls då långt ifrån alla arbetsplatser tillhandahåller jobbtelefon.
  • EpicF
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 10:07:57 följande:

Vilken telefon menar du att man ska ringa på? Telefonkiosk? Menar du en speciell avsedd jobb-mobil? Det är få yrkesgrupper som har och den ska man inte ta med sig hem.

Hurvida man inte ska ta med sig en jobbtelefon hem är individuellt. Jag har jobbtelefon som jag självklart tar med hem. Jag har dock extra ansvaratillägg för att svara i den även när jag är ledig.
Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk