• Friger

Chefen stör medan man är sjuk

Det är klart det är okej att ringa att fråga om svaret har betydelse för verksamheten.

De flesta brukar ha en uppfattning om hur sjuka dom är. Är det illa så kommer man ofta överens om att vi kan höras om ett par dagar för att se hur det utvecklar sig.

Nu i Corona är en-dags-sjuka vanliga pga rekommendationerna.

Att vägra svara i telefon och tro att det bara är att sjukskriva sig och hålla radiotystnad tills dom står vid dörren igen. Sånt uppskattas inte.

• Friger
    Anonym (Instämmer) skrev 2021-09-14 11:03:25 följande:
    Håller med! Det är inte av välmening en chef ringer dagen efter en sjukanmälan! På mitt förra jobb höll mellancheferna på så. Det skapade stress! Till slut var jag tvungen att säga till på skarpen. Men det var efter jag sagt upp mig och visste jag hade ett slutdatum. Kan vara känsligt som anställd att säga ifrån.
    Var du sjuk så ofta att det blev ett problem att chefen ringde och frågade när du skulle komma tillbaka?
  • Friger
    Anonym (Instämmer) skrev 2021-09-14 11:12:26 följande:
    Nej och det var inte bara mig chefen ringde till. Min minichef ringde nästan dagligen, eller smsade. Även när jag var hemma och var typ dösjuk i Corona. Kändes inte bra alls.
    Nästan dagligen... Det är väl bara att svara och säga som det är?

Känner du att du måste hålla med i alla rutiner chefen har? Chefen får inte ha någon rutin du inte instämmer med?

Känns som att det måste finnas större problem i världen.
Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk