Inlägg från: LadyJane |Visa alla inlägg
  • LadyJane

Chefen stör medan man är sjuk

Det är definitivt ingen nackdel att AG ringer, snarare tvärtom eftersom denne bryr sig. Trots allt är det nästan alltid värre med en AG som aldrig någonsin ringer.

Det är inte alls självklart att man ska vara hemma ett visst antal dagar. Tänker man så finns det kanske anledning för AG och ringa och höra om det rör sig om sjukdom eller arbetsvägran tänker jag.

• LadyJane
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 08:55:08 följande:
    Varför är det positivt när chefen ringer? Arbetsgivaren är inte din kompis som i välmening ska ringa och fråga hur du mår, när man är sjuk är det sista man vill tänka på sitt jobb, att en chef ringer och hetsar (ja det blir hets oavsett vad man vill kalla det) är oprofessionellt och tyder på en verksamhet i obalans som påverkas kraftigt av att en medarbetare blir sjuk. Dessutom angår det inte chefen vad för typ av sjukdom man sjukanmält sig för, det kan vara en privat fråga. Att då behöva redogöra för "när man kommer tillbaka" är bisarrt.
    Kompisrelation?
    Vad är det för tramseri. Det är fullt möjligt att bry sig om människor som inte är ens kompisar, vänner eller släkt.
  • LadyJane
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 08:55:08 följande:
    Varför är det positivt när chefen ringer? Arbetsgivaren är inte din kompis som i välmening ska ringa och fråga hur du mår, när man är sjuk är det sista man vill tänka på sitt jobb, att en chef ringer och hetsar (ja det blir hets oavsett vad man vill kalla det) är oprofessionellt och tyder på en verksamhet i obalans som påverkas kraftigt av att en medarbetare blir sjuk. Dessutom angår det inte chefen vad för typ av sjukdom man sjukanmält sig för, det kan vara en privat fråga. Att då behöva redogöra för "när man kommer tillbaka" är bisarrt.
    Du har fel.
    Att en AG ringer har ingen korrelation till verksamheten. Det kan handla om en mängd olika saker.

Du är inte fri att sjukskriva dig hur du vill utan det har AG med att göra i allra högsta grad. Du ska vara sjukskriven om du är sjuk. Gör du det utan att vara sjuk är det arbetsvägran.

Det är inte alls bisarrt att försöka uppskatta när man är tillbaka. Det handlar om ömsesidigt ansvarstagande för att tex skaffa vikarier.
  • LadyJane
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 09:15:36 följande:
    Vet inte vad du har för märklig arbetsplats men i normalfallet ska det INTE vara den sjukes ansvar att ordna med vikarie, det är chefens eller avsedd personalansvarigs uppgift och ingen annans. Dessutom en beklaglig syn du har generellt på arbetare som sjukskriver sig där du nästintill tar för givet att folk inte är sjuka på riktigt och därför måste kontrolleras av en chef. Och jo, man är fri att sjukskriva sig "hur man vill" när man är sjuk. Du kanske har en chefsbefattning av något slag själv eftersom det verkar vara en känslig fråga för dig.
    Du vet inte vad ömsesidigt ansvar betyder?
    Okej.

Tror snarare att det är du som varit på "märkliga" arbetsplatser dom befriat dig helt från allt ansvar.

Sluta med halmdockor och börja argumentera sakligt. Det betyder att du ska sluta hitta på saker om det jag skriver och försöka ställa mig till svars för ditt hittepå. Har du något sakligt att komma med alls?
  • LadyJane
    Anonym (Anonym 40+) skrev 2021-09-14 09:27:18 följande:
    Låter som du är chef och försvarar tilltaget. En dålig chef dessutom. Aldrig haft såna chefer tack och lov.
    Så du menar på fullt allvar att om man har samma erfarenhet måste man ha samma åsikt?
    Det ger att om man har samma åsikt måste man också ha samma erfarenhet.

Inte konstigt att människor med annan åsikt blir så attackerade på familjeliv: är du inte med mig så är du min fiende och ska bara hatas...
  • LadyJane
    Drottningen1970 skrev 2021-09-14 09:31:22 följande:
    Halmdockorna står du för när du börjar blanda in arbetsvägran. TS säger tydligt att det handlar om sjukdom inte arbetsvägran. Jag tycker nog att det låter som en oerhört märklig arbetsplats om chefen måste ringa och kolla om vederbörande är sjuk eller möjligtvis arbetsvägrar. En sån arbetsplats skulle man inte bli långvarig på.
    Självklart ska man få vara ifred om man är sjuk. Man ska inte behöva pallra sig upp för att svara på samtal när man ligger med feber eller gå upp och ringa kontoret klockan 8 om man kanske just somnat efter att ha kräkts halva natten. Fattar inte vad du yrar om
    Ta reda på vad halmdockor är.
    Sedan läser du mitt inlägg igen så att du får hela sammanhanget, du har nämligen missat det vilket ger att ditt svar är rent nonsens.
  • LadyJane
    Drottningen1970 skrev 2021-09-14 09:36:00 följande:
    Halmdockor är när man försöker styra om debatten till att handla om något annat. Som du exempelvis gör genom att börja yra om atbetsvägran. Skärp dig.
    På vilket sätt? Det är väsentligt i sammanhanget.
    Du måste ta reda på det så att du kan undvika det i framtiden.
  • LadyJane
    Anonym (Instämmer) skrev 2021-09-14 11:03:25 följande:
    Håller med! Det är inte av välmening en chef ringer dagen efter en sjukanmälan! På mitt förra jobb höll mellancheferna på så. Det skapade stress! Till slut var jag tvungen att säga till på skarpen. Men det var efter jag sagt upp mig och visste jag hade ett slutdatum. Kan vara känsligt som anställd att säga ifrån.
    Det låter som att du är sjuk ofta. Är man bara sjuk en gång vartannat år inträffar knappast "tillslut" och att man måste säga ifrån.
    Är du sjuk ofta har AG en skyldighet att utreda vilka problem du har och om du behöver eventuella anpassningar/rehab. Då är det än viktigare för AG att höra av sig för det kan tex handla om måndagssjuka och missbruk som AG har lagstadgad skyldighet att skicka dig till rehab.
  • LadyJane
    nernu skrev 2021-09-14 11:50:35 följande:
    Hur klarar folk att fungera i samhället? Det är väl självklart att man meddelar någon om ungefär hur länge man förväntas vara borta och förvarnar någon dag innan att imorgon kommer jag. Hur kan det vara ett problem?
    Det är väl det de inte gör?

Vi har sett ett antal vikarier få gå eftersom de inte klarar av att ta ömsesidigt ansvar. De är bara borta en dag och i bästa fall meddelar det för att sedan dyka upp som gubben i lådan när gränsen för läkarintyg är nådd.

Det är inte ett acceptabelt beteende vare sig mod verksamhet, chefer men framförallt inte gentemot kollegor.
  • LadyJane
    nernu skrev 2021-09-14 12:02:24 följande:
    Ansvar? Normalt hyfs kallar jag det. Vad är det för trams att gapa om att man har rätt att vara sjuk och komma och gå som man vill. Jag har rätt att sitta och bajsa i ett hörn också det betyder inte att det är lämpligt.
    Det har du definitivt inte.

Om du inte har något sakligt att säga är det bättre att du sitter på fingrarna tills du funderat ut det.
  • LadyJane
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 12:09:02 följande:
    Har man ett återkommande problem med att folk fake-sjukanmäler sig eller helt plötsligt bara "är borta en dag" som ni nu börjar segla in på så bör ni fundera på vad ni har för klimat på er arbetsplats. Antagligen är ni inte särskilt välkomnande och tar hand om era vikarier, kanske låter ni dom göra allt skitjobb hela tiden medan ni själva bara gnäller på hur lata och dåliga alla vikarier är? Dåliga arbetsförhållanden? Sluta försvara chefer med kontrollbehov som ringer för att kontrollera sina anställda och återgå istället till ämnet där TS faktiskt sjukanmält sig som man BÖR, och redan dagen efter ringer chefen och undrar om den kommer tillbaka samma dag. Klarar man inte av det som arbetsgivare bör man söka nytt arbete.
    Varför är chefer dina fiender?
    Ja, jag tycker det verkar så eftersom de inte ska ha med dig att göra eller har rätt att leda och fördela arbetet.

Har du alltid haft problem med auktoriteter?
Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk