Inlägg från: Anonym (Nurse Ratched) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nurse Ratched)

Chefen stör medan man är sjuk

Nej det är inte okej. Du är sjuk tills den dag du ringt för att friskanmäla dig, det skall vara underförstått. Olika arbetsplatser har olika rutiner, ibland är det luddigt. Finns det ingen rutin kring detta på din arbetsplats bör du ta upp det kommande APT där detta ska framgå.

• Anonym (Nurse Ratched)

Varför är det positivt när chefen ringer? Arbetsgivaren är inte din kompis som i välmening ska ringa och fråga hur du mår, när man är sjuk är det sista man vill tänka på sitt jobb, att en chef ringer och hetsar (ja det blir hets oavsett vad man vill kalla det) är oprofessionellt och tyder på en verksamhet i obalans som påverkas kraftigt av att en medarbetare blir sjuk. Dessutom angår det inte chefen vad för typ av sjukdom man sjukanmält sig för, det kan vara en privat fråga. Att då behöva redogöra för "när man kommer tillbaka" är bisarrt.

• Anonym (Nurse Ratched)
    LadyJane skrev 2021-09-14 09:04:06 följande:
    Du har fel.
    Att en AG ringer har ingen korrelation till verksamheten. Det kan handla om en mängd olika saker.

Du är inte fri att sjukskriva dig hur du vill utan det har AG med att göra i allra högsta grad. Du ska vara sjukskriven om du är sjuk. Gör du det utan att vara sjuk är det arbetsvägran.

Det är inte alls bisarrt att försöka uppskatta när man är tillbaka. Det handlar om ömsesidigt ansvarstagande för att tex skaffa vikarier.
    Vet inte vad du har för märklig arbetsplats men i normalfallet ska det INTE vara den sjukes ansvar att ordna med vikarie, det är chefens eller avsedd personalansvarigs uppgift och ingen annans. Dessutom en beklaglig syn du har generellt på arbetare som sjukskriver sig där du nästintill tar för givet att folk inte är sjuka på riktigt och därför måste kontrolleras av en chef. Och jo, man är fri att sjukskriva sig "hur man vill" när man är sjuk. Du kanske har en chefsbefattning av något slag själv eftersom det verkar vara en känslig fråga för dig.
  • Anonym (Nurse Ratched)
    Anonym (Juli) skrev 2021-09-14 09:55:37 följande:

Är det ingen mer än jag som reagerar på att chefen ringer hem till TS på den privata telefonen? Det skulle min chef göra bara om närmsta kollegan dött eller arbetsplatsen brunnit upp, typ. Men jag antar att det bara är olika på olika arbetsplatser? (Förstår också att tex timanställda har kontakt med jobbet på privata luren för planering etc.)

Vilken telefon menar du att man ska ringa på? Telefonkiosk? Menar du en speciell avsedd jobb-mobil? Det är få yrkesgrupper som har och den ska man inte ta med sig hem.
  • Anonym (Nurse Ratched)

Ja jag menar att majoriteten av alla arbeten i Sverige utgörs inte av människor som har kund-kontakter eller högre positioner som ger egna mobil-telefoner avsedd för jobb, utan de allra flesta har vanliga förvärvsarbeten inom vård och omsorg, restaurang, fabriksarbeten, butikspersonal mm. Naturligtvis lämnar man aldrig ut privat nr till en patient men de som har jobbtelefoner inom vård ex är psykologer, läkare, enhetschefer, sekreterare och folk däröver, dvs minoriteten.  Långt ifrån alla har dessutom en personlig jobb-mobil utan kan "skickas runt".
    Så att chefen inte skulle ringa på den privata i telefonen i detta fallet känns inte alls märkligt. Sen föredrar jag precis som du gör, att man hellre skickar ett sms.

• Anonym (Nurse Ratched)

Har man ett återkommande problem med att folk fake-sjukanmäler sig eller helt plötsligt bara "är borta en dag" som ni nu börjar segla in på så bör ni fundera på vad ni har för klimat på er arbetsplats. Antagligen är ni inte särskilt välkomnande och tar hand om era vikarier, kanske låter ni dom göra allt skitjobb hela tiden medan ni själva bara gnäller på hur lata och dåliga alla vikarier är? Dåliga arbetsförhållanden? Sluta försvara chefer med kontrollbehov som ringer för att kontrollera sina anställda och återgå istället till ämnet där TS faktiskt sjukanmält sig som man BÖR, och redan dagen efter ringer chefen och undrar om den kommer tillbaka samma dag. Klarar man inte av det som arbetsgivare bör man söka nytt arbete.

• Anonym (Nurse Ratched)

Finns det inget som heter "friskanmälan" på era arbetsplatser? Dvs man är sjuk tills man ringer och talar om att "nu är jag frisk, jag kommer imorgon". Ofta med förbehållet att man ska ringa innan ett visst klockslag.

Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk