• Andrés mamma

Äggdonation?

Jag har blivit begåvad med 3 friska barn - väntar nu min fjärde i maj. Sen har jag bestämt att jag ska bli äggdonator. Jag tycker det känns viktigt och trots att jag förstått att det inte är en dans på rosor, känns det viktigt för mig.

Det jag undrar är dock intresset för detta.....Är det här en utväg för barnlösa?? Vad är oddsen att det lyckas efter en äggdonation??

• Svar på tråden Äggdonation?
  • Catta80

har inge erfarenhet men jag hjälper dig att puffa tråden så fler ser det, då jag vet att det fins folk med mer erfarenhet av äggdonation.

Du ger oss barnlösa en enorm gåva när du är så osjälvisk

Lycka till *kramar om*

• soraya

Det finns en lång lång väntelista på par som väntar på äggdonator.

Så det finns absolut ett "intresse" som du skriver.

Och för kvinnor utan egna ägg är äggdonation den behandlingsmetod som gäller om man vill bli gravid och föda barn.

Man räknar väl med att det är ca 30% chans att det lyckas.

• soraya

Eftersom jag är en nyfiken skit kollade jag nu på din presentation. Såg att du är född 1968 - tyvärr är det nog så att du kommer att ha passerat åldersgränsen för att donera ägg när det blir dags (efter förlossning, etc).

Den ligger på 35-37 år, i alla fall på universitetssjukhusen i Sverige. Vet inte hur det är privat i t ex Finland.

• Fiaflopp
    O ja visst är det en utväg och en otrolig chans för vissa barnlösa med just äggdonation,de som donerar ägg är mer än GULD värda,bland annat för mig...
    eftersom jag har dålig kvalitet på mina ägg så ökar våra chanser radikalt med en donator!
  • Jennie med ie

Visst finns det ett ganska stort intresse, och jag tror att efterfrågan på äggdonationer kommer att vara som störst nu några år framöver eftersom det byligen blivit tillåtet i Sverige och många väntat i flera år och NU så kan det bli möjligt...

För vår egen del har det dock aldrig och kommer aldrig att vara nåt av intresse. Varken att ta emot eller att ge.

• UllaBella

Finns det möjlighet att donera ev. överblivna ägg, efter IVF? Det är något jag funderat över.

OM det blir aktuellt med IVF för vår del, och allt går bra, så känns det ju som ett himla slöseri om det blir fler ägg än vi själva önskar, om de inte används till att kunna ge ett annat par chansen till att få bli gravida.

• Jennie med ie

UllaBella, grejen där är att man försöker befrukta alla dugliga ägg man får ut eftersom man inte vet hur många som delar sig och klarar sig, och hur många som sedan utvecklas vidare i livmodern. Alltså är det inte bara ägg utan embryon som är en förening av dina ägg och din partners spermier. Och "hela" embryon är så vitt jag vet inte tillåtet att donera. Det är tillåtet här med donerade spermier och donerade ägg, men inte kombinationen av en donators ägg och en donators spermier.

Svar på tråden Äggdonation?