Inlägg från: dujagochbebisen |Visa alla inlägg
  • dujagochbebisen

Heminsemination

Hej! 

Är det någon som genomfört en heminsemination? Hur fort gick det? Ni som gjort det - har ni några tips vad man bör tänka på? 

Min partner har herpes typ 2 och vi har alltid skyddat oss med kondom, så jag är inte smittad. Nu när vi vill börja försöka skaffa barn så funderar vi på olika alternativ som insemination, då vi vill undvika risken att smitta mig genom att ha oskyddat och bli smittad i samband med ev. graviditet. 

Stort tack för seriösa svar! 

• Svar på tråden Heminsemination
  • dujagochbebisen
    nightingale81 skrev 2021-09-12 10:22:00 följande:

Herpes smittar när det finns blåsor eller dagen innan dessa framstår innan de bryter ut i skovet, när viruset är som mest aktivt i kroppen. 
    Har aldrig hört någon som använder sig av insemination på grund av latent herpes.
    Tycker du uppsöker en erfaren gynekolog.  
    / Sjuksköterskan

Tack för ditt svar! :) Jo, vi har läst att det kan smitta utan kondom också. Däremot har jag aldrig fått några symptom. Men det kan väl smitta då även om viruset ligger latent? 

Nu när vi vill börja försöka bli gravida känns det onödigt att riskera att få primärinfektion i samband med en ev. graviditet. Därav fundering på insemination. Ska ringa och kolla med gyn imorgon! 

Svar på tråden Heminsemination