• Stolt Farsa

Soldaterna i Afghanistan

Jag håller med Joe Biden att det var rätt att dra hem trupperna efter ett 20 år långt krig som inte går att vinna. Han har ju sagt att han inte vill riskera livet på en ny generation soldater.

Trots att jag håller med honom har jag för skojs skull funderat på hur ett motargument mot detta skulle kunna se ut.

Jag antar att alla USA trupper i Afghanistan är yrkessoldater. Dvs de har som jobb att utsätta sig för risk och får bra betalt för det plus en hel del utlandstraktamenten. Det är ju inte "vanliga" amerikaner med andra jobb som de tvingat att pausa eller ta tjänstledigt ifrån för att resa till Afghanistan

• Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan
  • Stolt Farsa
    Dr Nail skrev 2021-09-12 08:43:29 följande:

Ett bra exempel på hur ett motargument ALDRIG skulle se ut.

Snarare att terrorhotet kvarstår och därför lämnades det för tidigt.

KillBill skrev 2021-09-12 08:46:25 följande:

Man kan kritisera väst (inte bara USA) för att tillbakadragandet gick för snabbt och att för lite har gjorts för att stärka det afganska samhället och de afganska myndigheterna så att de var bättre rustade att ta hand om landet när soldaterna från väst lämnade.

Ja om man pratar om helheten ja men nu menar jag mer subjektivt på det påståendet att Joe Biden inte vill riskera livet på fler amerikaner.
  • Stolt Farsa
    Anonym (Göran) skrev 2021-09-12 10:00:42 följande:

Lämna dessa länder ifred. Det handlar aldrig om att ge folket frihet det handlar om andra saker.

Ekonomi naturtillgångar kontroll osv.

Även FN misslyckas nästan alltid med att skapa fred rättvisa och utveckling. Det är komplicerade saker att hantera. Tyvärr tror vi i väst att alla människor vill ha ett västerländskt samhälle och demokrati. Men så är det inte.

Stora delar av världen är uppbyggda efter helt andra normer och principer än västvärlden.

Det är saken orsaken till att det aldrig kommer att bli stabilt i dessa länder. Av förklarliga skäl vet inte dessa invånare vad fred är och hur demokrati fungerar. De har inte erfarenhet av ett fungerande samhälle. Därför klarar de heller inte av att förvalta sina länder så att fred och demokrati uppstår.

Det finns starka intressen att det ska förbli så. Många förlora mycket på att demokratisera länderna. Även religionen förstör länderna och hindrar jämställdhet demokrati och HBTQ-frågor. Tyvärr dessa länder kommer aldrig att demokratiseras moderniseras och kommer aldrig att bli demokratier.

Ja någonstans tror jag att du har rätt. Hade jag varit afghan men inte vill se det samhälle som talibanerna vill ha hade jag försökt ta mig ur landet och börja om någon annanstans. Men det är kanske inte så lätt om man är fattig och inte har några pengar.
  • Stolt Farsa
    Anonym (Mj) skrev 2021-09-12 10:35:23 följande:

Väldigt många gör det, eller försöker, just nu.

Ja det förstår jag. Jag tycker det är tråkigt att talibanerna tagit över makten men jag tycker ändå det är bättre än att fortsätta kriga det måste jag faktiskt säga.
  • Stolt Farsa
    Jimpan86 skrev 2021-09-12 15:21:52 följande:

Dom får knappt några pengar alls. Kan tänka mig att dom har använt afghanistan lite mer som en training ground. Två flugor i en smäll där folk kan få träna, o samtidigt bekämpa terrorismen. 

Ok. Hur vet du det? Att de inte får några pengar alls? Deras yrke är ju att vara soldater?
  • Stolt Farsa
    Anonym (ojhb) skrev 2021-09-12 15:19:22 följande:

Kul att du tycker det var ett klokt val. Vi som kan något om detta är alla ense om att det inte är ett smart drag. 

Titta bara vad som hänt, detta visste alla som jobbat inom militären, gjort utlandstjänst (oavsett vilket land man kommer ifrån). 

Tycker du skall kolla på dokumentärerna som finns på netflix och på andra ställen från hur, då framförallt, amerikanska styrkorna tränar upp afghanska styrkorna och vilka problem de har.

Värst är väl när en polischef mördar 3 te-pojkar under 12år efter de försökt förgifta honom efter årtal av våldtäkter. 

Du måste vara kvar i landet i minst 3 generationer, först då kan du skapa en förändring. Går inte lära gamla hundar sitta, utan du måste lära dem från barnsben. Därav tre generationer. 

Ok så det du säger här är något som Joe Biden inte har förstått? Han skulle alltså stannat 10 år till?
  • Stolt Farsa
    Flash Gordon skrev 2021-09-12 17:35:52 följande:

Det finns tusentals olika tjänster i de sex uniformerade grenarna inom USA:s försvar men de soldater man tänker på, de som utgör den stora massan, de tjänar piss-pengar.

Ingångslönen ligger på motsvarande ca 180.000 om året. Alltså 15.000 i månaden. En gymnasieunge på McDonalds i Sverige tjänar bättre.

Det militären istället betalar med är sådant som fritt boende, mat, försäkringar - och gratis utbildning, för vissa tjänster. Exempelvis kan du högskoleutbilda dig till ingenjör eller tandläkare på militärens bekostnad när du tjänstgör - mot att du efter utbildningen fortsätter tjänstgöra X antal år innan du är fri att börja jobba privat.

Men den stora mängden soldater tjänar skit medan de tjänstgör och när de mönstrar ut har de ingen sparad förmögenhet som väntar på dem.

Du verkar ju veta vad du pratar om och just därför tycker jag det är märkligt att man överhuvudtaget väljer ett sådant yrke då när man kan få en bättre lön på hemmaplan utan att riskera livet.
  • Stolt Farsa
    Jimpan86 skrev 2021-09-12 17:50:25 följande:

Kollade upp lite siffror här.

Beroende på rank, hur länge man har varit med och vad man gör utöver det. Så drar varje människa in olika löner.

14 146kr i månaden drar dom in som vanlig dödlig där.

Det betyder att efter två år i service, (När dom nu inte behöver betala skatt) så betyder det att dom kommer ut med 339,504 svenska kronor. 

Det är 39,312 dollar. Dom lyckas tjäna.. 

Vad har man råd till med det i USA?

En bil ungefär... 

"In the United States, the average selling price for a new light vehicle cam to around 38,960 U.S. Dollars in 2020. New light vehicles were about 5.4 percent more expensive in 2020 than in 2019.

Så nej. Än är jag inte övertygad.

Det kan ju vara så att de knappt rör sin lön när de är på utlandstjänst. Om de sparar mer eller mindre hela lönen varje månad i tio år kan det ju bli en slant när de kommer hem. Förutsatt att de inte behöver betala något uppehälle under tiden.
  • Stolt Farsa
    Jimpan86 skrev 2021-09-12 18:36:12 följande:

Jo visst är det det.

Men man får ha i åtanke att det dom slåss emot är folk som sitter i en grotta och framställer nervgifter bara för att dom försöker göra så mycket skada dom kan. Eller spränger sig själva i luften mitt i en folkmassa enbart för att försöka ha ihjäl 1 enda amerikansk soldat.

Tror dom flesta som åker ner där bara orkar några år innan det är dags att lämna.

2 år.. 339,504 svenska kronor ungefär, bara för att vi andra ska få sova.

Jo det är inte mycket jag hade nog krävt en lön på minnst 60 000 i månaden plus att jag får mitt uppehälle betalt under tiden.
Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan