• Jimpan86

Soldaterna i Afghanistan

Dom får knappt några pengar alls. Kan tänka mig att dom har använt afghanistan lite mer som en training ground. Två flugor i en smäll där folk kan få träna, o samtidigt bekämpa terrorismen. 

• Jimpan86
    Stolt Farsa skrev 2021-09-12 15:30:52 följande:
    Ok. Hur vet du det? Att de inte får några pengar alls? Deras yrke är ju att vara soldater?
    Skillnade på "inte få några pengar alls" och att "knappt få betalt alls".

Har hört från flera videos och andra soldater på youtube att dom som är i afghanistan knappt får några pengar alls. Det gör att när dom kommer tillbaka sen har svårt att resa sig upp igen fötterna.

Man kan ju tro att det borde vara "wow, åka till afghanistan i några år och bekämpa terrorismen, sen komma hem till ens hemland och kunna köpa sig en helt ny villa.".

Men enligt vad alla säger bland dom som har lite erfarenhet så stämmer det ju inte alls.
  • Jimpan86

Dom slåss för typ kaffepengar. 

• Jimpan86
    AndreaBD skrev 2021-09-12 16:33:48 följande:
    Nej, det gör de inte. Jag känner någon som är amerikansk yrkessoldat. Vet inte exakt hur mycket han tjänar, men de har självklart en bra lön och får dessutom gå i pension ganska tidigt. 
    Okej, och hur lätt är det för dom att starta upp ett liv igen när dom kommer tillbaka? 

Har hört att dom flesta flyttar in hos sina föräldrar, eller skaffar någon liten lägenhet någonstans för att det är allt dom har råd med.
  • Jimpan86
    AndreaBD skrev 2021-09-12 17:07:02 följande:
    De är yrkessoldater! Det innebär att de har jobb, många har en fru och barn. Kan hända att de som är singel hyr ut sin bostad eller ger upp den och skaffar en ny när de kommer tillbaka. Men det finns ingen anledning varför de inte skulle ha råd.   
    Kollade upp lite siffror här.
    Beroende på rank, hur länge man har varit med och vad man gör utöver det. Så drar varje människa in olika löner.
    14 146kr i månaden drar dom in som vanlig dödlig där.

Det betyder att efter två år i service, (När dom nu inte behöver betala skatt) så betyder det att dom kommer ut med 339,504 svenska kronor. 

Det är 39,312 dollar. Dom lyckas tjäna.. 

Vad har man råd till med det i USA?

En bil ungefär... 

"In the United States, the average selling price for a new light vehicle cam to around 38,960 U.S. Dollars in 2020. New light vehicles were about 5.4 percent more expensive in 2020 than in 2019.

Så nej. Än är jag inte övertygad.
  • Jimpan86
    Stolt Farsa skrev 2021-09-12 18:25:56 följande:
    Det kan ju vara så att de knappt rör sin lön när de är på utlandstjänst. Om de sparar mer eller mindre hela lönen varje månad i tio år kan det ju bli en slant när de kommer hem. Förutsatt att de inte behöver betala något uppehälle under tiden.
    Jo visst är det det.

Men man får ha i åtanke att det dom slåss emot är folk som sitter i en grotta och framställer nervgifter bara för att dom försöker göra så mycket skada dom kan. Eller spränger sig själva i luften mitt i en folkmassa enbart för att försöka ha ihjäl 1 enda amerikansk soldat.

Tror dom flesta som åker ner där bara orkar några år innan det är dags att lämna.

2 år.. 339,504 svenska kronor ungefär, bara för att vi andra ska få sova.
  • Jimpan86
    Stolt Farsa skrev 2021-09-12 18:53:32 följande:
    Jo det är inte mycket jag hade nog krävt en lön på minnst 60 000 i månaden plus att jag får mitt uppehälle betalt under tiden.
    Ja, jag håller med dig. Lätt alltså. 

Hade gärna hjälpt till, men ska jag göra det där, så vill jag komma tillbaka till åtminstone en bil, fru och en villa. 

Och när jag säger fru, så menar jag såklart psykologhjälp så jag kan ta mig igenom allt det där.
  • Jimpan86
    AndreaBD skrev 2021-09-12 18:56:42 följande:
    Och om de är på en utlandsinsats, så har de inga utgifter där. De får ju mat och boende och även kläder. Så de kan lägga alla dessa pengar på hög. Hur mycket kan andra människor spara i månaden?  Plus att de sedan går i pension när de är..... 50? 

Och jag tror inte att de bara får 14000 om de är på hemmaplan ett tag, kanske är utbildare eller så. Det finns säkert höga tillägg då. 
    Det spelar ingen roll hur mycket dom sparar in på mat av o vara där. När dom kommer hem sen, så står det 336 000 kr när dom loggar in sen på sin bank. 

Det är en fjärdedel av en villa här i sverige idag..
Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan