Inlägg från: byrålåda1 |Visa alla inlägg
  • byrålåda1

Granne som har byggad på vår tomt

Nu är det såhär att en granne till oss har byggt en mindre byggnad på vår tomt. Vi kom överrens om att detta var okej för ett år sedan, dock inget skrivet, då de skulle köpa en del av vår tomt. Nu har de ändrade familjeförhållanden och har sålt sitt hus. Jag vet inte när nästa ägare tar över, men denna lilla byggnad står fortfarande på vår tomt. Jag tror att de nya ägarna tar över när som helst.

Vi har inget skrivet alls utan är mer muntligt. Dock är drt en rätt obetydlig del av vår tomt så vi har inte brytt oss om att skriva något. Vad gäller för byggnaden som står på vår tomt? Blir det vårat när de flyttar? Bör jag göra något?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Granne som har byggad på vår tomt
  • byrålåda1

Nej det är ju inte vår byggnad, vi har inte byggt den så vi har inte bygglov. Den delen som den lilla byggnaden står på skulle dom köpa, men pga ändrade familjeförhållanden (hos dom) så sålde dom sitt hus istället. Detta är ute på landet och den lilla byggnaden faller utanför bygglovsansökan. Det är liksom en mindre bod kan man säga.

Grannen har inte sagt något alls, vi har ingen information.

Min undran är; om de flyttar och den lilla byggnaden inte tas bort, blir den våran då?

Svar på tråden Granne som har byggad på vår tomt