Inlägg från: Magical |Visa alla inlägg
  • Magical

Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????

Vi växte upp med farfar/farmor som gav presenter till kusiner men inte till oss. Firade jul med dem men inte med oss osv. Det finns en historik av inte så god relation mellan pappa och dem, så det är ju en stor del av förklaringen.
    Till slut fick mina föräldrar nog och sa i princip upp bekantskapen. Möjligt att farmor tyckte det var trist för anledningarna till beslutet berodde helt på farfar (bla att han drack för mycket och blev då otrevlig). Mina föräldrar tyckte inte att vi barn skulle behöva se igen och igen, hur han raglade omkring när man kom på besök, stank sprit och grät en skvätt medan han sluddrande pratade med oss) 

Idag långt efter att de båda är döda så har jag facit på hur det blev. Vi barn har inte saknat att inte ha närmare kontakt med farmor/farfar, men det beror nog mycket på att vi hade en jättemysig mormor som vi träffade väldigt ofta.
    Det har säkert varit väldigt jobbigt för min pappa eftersom hans syskon aldrig tog något avstånd från farfars drickande utan de fortsatte umgås. Pappas bror uttryckte att han tyckte min pappa var löjlig som tog ett sånt beslut. Sedan har de haft kontakt vid olika tillfällen under livet ändå, men mest när det varit tvunget. När farfar dog återupptog mina föräldrar aktivt  kontakten med farmor, som då var gammal och hade flyttat till ett serviceboende. Då mötte jag henne också ett par gånger, men jag kände henne ju inte. Det var bara som att hälsa på en gammal människa, vilken som helst. 

Jag tycker mina föräldrar tog rätt beslut, men det var som sagt alkoholism inblandat. Om det hos er TS, inte finns något sådant så kanske du inte är beredd att ge upp än. Går det att ni bjuder hem dina föräldrar och de då engagerar sig i barnbarnen? Eller blir det mest då att de sitter och dricker kaffe? 

Har du sagt till dem vad ditt barn frågade om? Det kanske är sånt som tar skruv? 
    Annars tror jag bara att det enda som fungerar är att du verkligen vädjar till dem, att du önskar att alla barnbarn ska kunna få en fin relation till dem, men att det inte fungerar pga de val som de själva tar. Ni behöver nog prata fler än en gång och det kan sätta igång en process hos dem. 

Svar på tråden Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????