Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????

Märker dina barn av detta själva, eller har de hört dig prata om att dina föräldrar inte beter sig likadant mot dem som sina kusiner? Det kan isf tyvärr färga dem, de kanske inte hade upptäckt det annars.

Om du vill förbättra relationen finns inget annat val än att fortsätta försöka få dina föräldrar att lära känna dina barn, annars ser de ju aldrig de där fina sidorna som du vet finns där.

• Mortiscia80
    Kanelmamman skrev 2021-09-12 07:43:23 följande:

Tack för att du svarar. Jag har aldrig nämnt någonting utan snarare pratat otroligt väl om mina föräldrar, peppar barnen inför besök, bjudit in till umgänge, bett mina föräldrar vara barnvakt fastän vi inte behövde hjälp osv.

Nu vill jag snarare skydda barnen från dem. Vill inte att de ska känna sig bortvalda och behöva titta på när kusinerna favoriseras framför deras ögon.

Min första tanke var också att skydda barnen, alltså egentligen minska kontakten, men det kommer ju bara att skapa större klyfta i familjen, och det vore ju hemskt olyckligt.

Umgänge med dina föräldrar separat från kusinerna vore bra, inte alltid så klart men ibland, så dina barn får egen tid med dem och inte behöver "konkurrera".
  • Mortiscia80
    Kanelmamman skrev 2021-09-12 08:01:25 följande:

Jag var jättenära min mormor men kände knappt farmor och det var inget jag tänkte så mycket på som barn. Inser att jag måste släppa min egen önskan om att mina föräldrar ska känna dem och tycka om dem. Det är en sorg för mig.

Hade någon annan person pratat om min dotter på det nedlåtande sätt som min egen pappa gjorde så hade jag inte träffat den personen mer.

Hur ska jag göra på födelsedagar och julafton? Vill helst inte ens bjuda dem längre. Men måste ju för barnens skull.

Jag förstår att det är känslor inom dig också som behöver bearbetas. Och ja, ofta tillåter vi tyvärr släktingar alldeles för mycket spelrum än vi egentligen är bekväma med.

Fråga barnen hur de vill göra vid varje tillfälle, det tycker jag är ett bra riktmärke.
Svar på tråden Mina föräldrar favoriserar barnens kusiner ????