Inlägg från: dujagochbebisen |Visa alla inlägg
  • dujagochbebisen

Partner med herpes när man försöker bli gravida

Hej! 

Min partner har herpes (typ 2) och vi har skyddat oss med kondom sen förhållandets start för att han inte vill smitta mig. Han har inte haft något skov under hela vårt förhållande (dvs senaste 5 åren). 

Nu ska vi försöka bli gravida och han tror att insemination är det enda vägen, då han verkligen inte vill smitta mig med detta för att jag ska behöva lida av det för resten av livet. Jag har googlat och försökt hitta information om detta är tillvägagångssättet. 

Finns det någon där ute med liknande bakgrund? Hur gjorde ni? Hade ni oskyddat sex trots risk för herpessmitta eller hur blev ni gravida? 

Tacksam för seriösa svar!

• Svar på tråden Partner med herpes när man försöker bli gravida
  • dujagochbebisen

Tack snälla för era svar! 
    Nej precis, jag (TS) är inte smittad av detta då jag och min partner haft kondom sen start. Jag uppskattar det verkligen, han är en mycket fin och ansvarsfull person :)

Jag hittar verkligen inget om heminsemination pga herpes, så väldigt tacksam för att ni delar med er. 

Ska ringa 1177 nu och rådfråga dem. Läste att chansen är mindre att bli gravid med heminsemination än vanligt oskyddat samlag, längtar så mycket efter barn så kändes lite segt att det skulle behöva vara så...

Är det någon som heminseminerat sig? Hur lång tid tog det tills ni blev gravida? 

• dujagochbebisen
    Anonym (2) skrev 2021-09-12 11:38:53 följande:
    Ja....hela funderingen med insemination är enligt mig konstig. Även att använda kondom mellan skov. Jag förutsätter att mannen står på daglig medicinering.
    Nej han står inte på daglig medicinering. Han har inte haft ett skov på minst 5 år och vi har som sagt alltid haft kondom. Mycket möjlig att jag redan är smittad trots att vi alltid haft kondom, då det även kan smitta trots det.

Vi vill bara gardera oss extra, därav mina funderingar kring hur andra vars partner har herpes har gått tillväga. 1177 kunde tyvärr inte säga någonting om detta utan hänvisade mig bara till gyn så får ringa imorgon och prata med en barnmorska. 
  • dujagochbebisen
    Anonym (Smitta) skrev 2021-09-12 22:19:59 följande:

Antagligen är du smittad ändå eftersom kondom inte skyddar helt mot herpes.

Ja, så kan det ju absolut vara!

Jag har ju däremot aldrig fått symptom för det än :)

Fick tid till BM idag, så får se vad som sägs!
Svar på tråden Partner med herpes när man försöker bli gravida