Inlägg från: Anonym (2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (2)

Partner med herpes när man försöker bli gravida

Jag har typ 2. Fyra barn. Adrig skyddat mig mot annat än graviditet. Min herpes upptäcktes för två år sedan pga Meningit och via ryggvätskeprov. När jag smittades är omöjligt att säga. Jag har haft blåsor runt anus 4 ggr per år i två år. Inget sex då. Äter nu medicin varje dag och har sedan dess inte haft skov. Jag har både skyddat och oskyddat sex men inte vid skov naturligtvis. Jag säger inget om det.

Ts skrev att hon hade herpes för 10 år sedan vilket innebär att hon har det nu med. Därför undrar jag varför de använder kondom.

• Anonym (2)
    Anonym (2) skrev 2021-09-12 00:03:42 följande:

Jag har typ 2. Fyra barn. Adrig skyddat mig mot annat än graviditet. Min herpes upptäcktes för två år sedan pga Meningit och via ryggvätskeprov. När jag smittades är omöjligt att säga. Jag har haft blåsor runt anus 4 ggr per år i två år. Inget sex då. Äter nu medicin varje dag och har sedan dess inte haft skov. Jag har både skyddat och oskyddat sex men inte vid skov naturligtvis. Jag säger inget om det.

Ts skrev att hon hade herpes för 10 år sedan vilket innebär att hon har det nu med. Därför undrar jag varför de använder kondom.

Edit-det var Svamparna, inte ts som hade haft det för 10 år sen. Kan tyvärr inte ändra mitt inlägg
  • Anonym (2)
    svamparna skrev 2021-09-11 22:28:03 följande:

Min sambo har typ 2 herpes och ganska ofta utbrott. Vi har aldrig sex när han har utbrott men har alltid sex oskyddat. Han har haft problem sen vi träffades för 8 år sen. Jag har haft herpes en gång för 10 år sedan men aldrig igen. Vi har 3 barn ihop.:) jag har sjukt dåligt immunförsvar så om jag lyckas med att inte bli smittad så är det troligtvis lugnt om ni har sex då han inte har utbrott. Jag skulle ha kollat med en barnmorska om jag vore er :)

Om du haft Herpes för 10 år sedan så har du det nu också.

Man är inte frisk och osmittad mellan utbrotten.
  • Anonym (2)
    dujagochbebisen skrev 2021-09-12 10:08:36 följande:

Tack snälla för era svar! 

Nej precis, jag (TS) är inte smittad av detta då jag och min partner haft kondom sen start. Jag uppskattar det verkligen, han är en mycket fin och ansvarsfull person :)

Jag hittar verkligen inget om heminsemination pga herpes, så väldigt tacksam för att ni delar med er. 

Ska ringa 1177 nu och rådfråga dem. Läste att chansen är mindre att bli gravid med heminsemination än vanligt oskyddat samlag, längtar så mycket efter barn så kändes lite segt att det skulle behöva vara så...

Är det någon som heminseminerat sig? Hur lång tid tog det tills ni blev gravida? 

Det betyder inte att du inte bär på viruset. Jag skulle bli mycket förvånad om de med herpes kör med insemination. Der skulle i så fall vara världens mest bevsdsr hemlighet.
  • Anonym (2)
    Anonym (Förhindra utbrott) skrev 2021-09-12 10:41:46 följande:

Din man kan kanske medicinera i förebyggande syfte för att inte få utbrott under de perioderna ni försöker? Det är ganska vanligt att gravida med herpes får medicinera i förebyggande syfte inför förlossning.

Ts tror inte hon har det. Maken ska däremot alltid äta medicin.
  • Anonym (2)
    Anonym (G) skrev 2021-09-12 10:12:44 följande:

Jag missarönwkr att 1177 faktiskt kommer anse att ni kan ha oskyddat för att bli gravida. Bara så du är beredd på det.

Ja....hela funderingen med insemination är enligt mig konstig. Även att använda kondom mellan skov. Jag förutsätter att mannen står på daglig medicinering.
  • Anonym (2)
    Anonym (K) skrev 2021-09-12 11:56:53 följande:

Hej

Jag har också herpes men med långt mellan utbrotten. På vissa låter det som att alla med herpes står på medicinering jämt, så är det ju inte. Vissa har såna besvär att de gör det, men inte alla.

Förstår att du inte vill riskera att bli smittad. Det är inte roligt att ha. Jag har sällan varit så sjuk och haft så hög feber under så många dagar som när jag fick min primärinfektion. Vet dock inte hur säkert heminsemination är för att inte smittas. Och som andra skriver, helt säkert är det inte med kondom heller. Men har full förståelse för att du vill göra vad du kan för att minska risken.

Har inte själv erfarenhet av heminsemination men har flera vänner som blivit gravida på så sätt. Både lesbiska och ett heteropar som pga smärta inte kunnat genomföra samlag. Googla på heminsemination så finner du flera texter om hur du gör.

Du som har spermier lättillgängligt kan ju försöka både innan, under och efter ÄL-test visat positivt. Varannan dag får heteropar som tips när de ska bli gravida. Så pröva på det. Det är bra om tiden mellan utlämningen och tills dess att spermierna når din slida är så kort som möjligt så spermier inte är så hållbara. Låt mannen spruta i en ren kopp, sug upp med sprutan och spruta in i dig.

Finns färdiga kit och mer info här:

www.barnochfertilitetsbutiken.se/store

Men vanlig dosspruta och ren kopp ska funka det med.

Lycka till!

Jag hade inte svåra besvär men står på långtidsbehandling vilket innebär att jag inte har skov alls. . Det beror på hur läkaren bedömer situationen. Medicin måste man ju ha hemma så man kan ta direkt vid känning. Annars kan det dröja dagar innan man börjar och besvären hinner bli värre. Jag kommer inte acceptera nåt annat än långtidsbehandling.
  • Anonym (2)
    dujagochbebisen skrev 2021-09-12 13:09:15 följande:

Nej han står inte på daglig medicinering. Han har inte haft ett skov på minst 5 år och vi har som sagt alltid haft kondom. Mycket möjlig att jag redan är smittad trots att vi alltid haft kondom, då det även kan smitta trots det.

Vi vill bara gardera oss extra, därav mina funderingar kring hur andra vars partner har herpes har gått tillväga. 1177 kunde tyvärr inte säga någonting om detta utan hänvisade mig bara till gyn så får ringa imorgon och prata med en barnmorska. 

Ok. Allt kommer ordna sig ska du se. Jag tror inte du behöver använda spruta. Jag tror inte heller bm kommer råda dig att fortsätta med kondom livet ut med din kille.

Ha det bra, kvinna 55.
  • Anonym (2)
    svamparna skrev 2021-09-12 20:20:05 följande:

Det är jag helt medveten om:) jag har haft ett utbrott för 10 år sedan. Det var en blåsa som kunde(enligt läkaren) inte konstateras vara herpes heller så. Har inte fått något mer efter det, trotts 8 år av oskyddat sex med min sambo. Det kan absolut komma som ett brev på posten isf, det är jag väl medveten om. Dock vet jag att det finns medicinering om det skulle bli ohållbart. Min late sambo ?glömmer? bort att ringa Vc...????

Ok, håller tummarna för att det fortsätter så. . Det är ju ändå det bästa. Hälsningar C
Svar på tråden Partner med herpes när man försöker bli gravida