Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

När fick ni ultraljud?

Kan du boka ett privat ultraljud?

Hos oss erbjuds alla kub och har gjort under hela pandemin,

Värt att tänka på att det bara är ett fåtal år som alla regioner erbjudit ultraljud runt vecka 13.

• Anonym (G)
    Missmarina skrev 2021-09-10 14:27:18 följande:

De har slutat med det nu pga covid :(

Detta är ju ett tillfälligt beslut i de regioner man valt att göra så och som jag förstått det så är det inte kopplat direkt till covid utan till personalbrist pga covid.

Som någon ny skriver erbjuds det uppenbarligen inte ens i alla regioner även utan covid. Dock verkar de allra flesta börjar erbjuda det.

För bara några år sedan erbjöds detta bara i ett fåtal regioner.

Detta gör ju inte din oro lättare. Men kan vara bra att veta att det för inte många år sedan var standard
  • Anonym (G)
    Anonym (Kub2) skrev 2021-09-10 15:17:00 följande:

Hade precis samma tanke, ska du inte göra KUB TS?

Kub erbjuds i många regioner nu enbart för dem som är över 35 pga personalbrist pga covid.

Att personer under 35 erbjuds 35 är något som blivit vanligare senare år. Går du bara tillbaka några år så erbjöd de flesta regioner inte detta
  • Anonym (G)
    Anonym (Ronja) skrev 2021-09-10 17:08:45 följande:

Jo men man kan ju boka privat istället. Vet flera MVC här i Stockholm där kvinnor kan boka KUB privat trots covid.

Absolut. Dock har det på många platser i landet varit helt fullbokat privat (i somras vet jag flera personer som fick åka från Stockholm till Västerås för att det inte fanns privata tider).

På vissa ställen i landet är det LÅNGT till närmaste privat äta aktör.

På fullaste allvar vet jag perosoner som hade behövt åka 50 mil för att kunna få en tid hos privat aktör.

I Kiruna har kvinnorna på fullaste allvar fått åka till Luleå (en resa på 6 h) för att göra rul (alltså inte privat). Så man bör vara medveten om att tillgången till vård ser väldigt olika ut
  • Anonym (G)
    Anonym (G.) skrev 2021-09-10 18:34:04 följande:

I min region får alla som vill göra ultraljud i v 12-14, man behöver inte gör kub för att få det ultraljudet. Jag är gravid nu och under 35 år och här har de aldrig stängt ultraljudet för någon, trots pandemi. Dock får man ju inte ha med sig någon.

Tråkigt det ska skilja sig beroende på vart i landet man bor.

Region Örebro? Om inte så är det samma här iaf
Svar på tråden När fick ni ultraljud?