• Bjorn87

Odin - hur känns det för svenskar?

Vi tycker om Odin som namn för vår andra son, men min fru frågade på en forum (internationell) vad man tänkte om namn och där fanns två skandinaviska vem associera det med extrem höger (politisk, jag vet inte hur det heter på svensk).

Min fru tror att det är dålig och tycker mycket mindre om namnet på den grund.

Vi är både inte svensk och min fråga är därför vad ni som svenskar tänker om namnet Odin.

Tack alla

• Svar på tråden Odin - hur känns det för svenskar?
  • trollhona

Odin är ett jättefint namn, enkelt och ståtligt. Finns många äldre fornnordiska namn som är trendiga nu. Efter Marvelfilmerna har flera namn som Thor och Loki fått uppsving, så Odin passar väl in.

GO FOR IT!

• Anonym (kpol)
    Bjorn87 skrev 2021-09-09 21:37:36 följande:

Vi tycker om Odin som namn för vår andra son, men min fru frågade på en forum (internationell) vad man tänkte om namn och där fanns två skandinaviska vem associera det med extrem höger (politisk, jag vet inte hur det heter på svensk).

Min fru tror att det är dålig och tycker mycket mindre om namnet på den grund.

Vi är både inte svensk och min fråga är därför vad ni som svenskar tänker om namnet Odin.

Tack alla

Får dåliga associationer av namnet. Omskrivnning av ond.

Ta Loke eller Thor om ni gillar den typen av namn.
  • trollhona
    Anonym (Fint) skrev 2021-09-10 07:00:41 följande:

Jag är själv gravid och Odin är ett namn som jag och min man funderar på om det blir en son. Har aldrig haft en tanke på att det anses rasistiskt förrän jag läste denna tråd. Tänker inte bry mig om det. Förhoppningsvis växer våra barn upp och inte alls delar dessa värderingar.

Vi gillar fornnordiska namn och om det blir en flicka har vi tankar på Saga eller Svea. Tycker det är tråkigt om folk anser det rasistiskt med namn som kommer från Norden.

Tycker ni gör helt rätt.
    Både Saga och Svea är jättevackra namn. Lycka till med graviditeten. 
  • Anonym (S)
    Anonym (kpol) skrev 2021-09-10 16:05:57 följande:

Får dåliga associationer av namnet. Omskrivnning av ond.

Ta Loke eller Thor om ni gillar den typen av namn.

Loke är ju mer ondskefullt klingande än Oden som var högste guden, medan Loke var mer full i fan.

Tor känns mer neutralt då, eller Frej och Balder.
  • Anonym (Jbone)
    Silverjenny skrev 2021-09-09 21:58:42 följande:
    Nja, på fornnordiska hette han Óðinn, svenska stavningen är Oden men det uttalas snarare [Odin] än [Oden] så egentligen är stavningen Odin mer likt uttalet. Båda stavningarna är korrekta dock. Ursprungligen skrev man ju med runor så båda är en efterhandskonstruktion..
    Anonym (E) skrev 2021-09-09 21:54:37 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Oden

Oden eller Odin (på fornnordiska Óðinn, på fornengelska W?den, fornsaxiska UUôden,[1], på fornhögtyska Uuodan, från urgermanskans rekonstruerade W?danaz)........
    aha tack!

Men som sagt så är ju dagens stavning av Oden den mest förekommande vad jag sett, men nu har jag lärt mig nåt nytt!

Tycker personligen Oden låter bättre

• Anonym (Jbone)
    Silverjenny skrev 2021-09-10 07:29:12 följande:
    Jag tycker också man borde ta tillbaka de nordiska namnen och inte låta de högerextrema kidnappa dem. Varför är det ok att ge franska och engelska namn till svenska barn men inte svenska namn? De betyder ju något på svenska också så det ger en extra dimension till namnet. Något så vanligt som Björn, Alf, Bror. Eller Liv till en flicka, så vackert.

Jag funderade också på Saga, eller finska Satu som betyder samma sak (jag har finskt påbrå också). Signe och Freja är också jättefint, eller Frej på en pojke.
    Min dotter heter Liv.  Hjärta
  • Silverjenny
    Anonym (Jbone) skrev 2021-09-11 11:50:39 följande:

Min dotter heter Liv.  

Om jag skulle fått en flicka till hade hon fått heta Liv :)

Det är ett så oerhört vackert namn med fin betydelse.
  • Anonym (Jbone)
    Silverjenny skrev 2021-09-11 12:14:11 följande:
    Om jag skulle fått en flicka till hade hon fått heta Liv :)

Det är ett så oerhört vackert namn med fin betydelse.
    Mmmm
  • Anonym (Erik)
    Anonym (S) skrev 2021-09-10 22:14:06 följande:

Loke är ju mer ondskefullt klingande än Oden som var högste guden, medan Loke var mer full i fan.

Tor känns mer neutralt då, eller Frej och Balder.

Ja Loke var ingen trevlig personlighet. Lite i stil med Judas
Svar på tråden Odin - hur känns det för svenskar?