zapi skrev 2021-09-10 17:34:04 följande:
Men vad händer om du inte har lust att berätta för sköterskan om vad som är fel? Måste man det?
Man kan som arbetsgivare neka en anställd sjuklön om hen;
" medvetet eller av grovt slarv har lämnat felaktiga eller vilseledande uppgifter om något som har betydelse för rätten till sjuklön."
Är man inte ärlig så kan man alltså få nej. Sen exakt hur ingående information man behöver delge sin arbetsgivare och var gränsen går så att säga är upp till arbetsgivare att beskriva. Jag som arbetstagare ska veta vad som krävs av mig när jag sjukanmäler mig. Som tex. att jag ska ringa en viss telefontjänst, jag förväntas ha en dialog med min chef efter x antal dagar, jag förväntas registrera min frånvaro i ett lönesystem som jag loggar in i osv.
Jag tycker att modellen med tex Previa verkar ganska bra. Särskilt om det funkar att sjukanmäla sig väldigt tidigt på dagen (på natten
) vilket gör man snabbare kan ordna en vikarie. Och att man kan känna sig bekväm med att vara ärlig med sköterskan som ringer utan att hen för informationen vidare, om jag förstod det rätt? Så att sköterskan förmedlar till arbetsgivaren att hen bekräftar att jag faktiskt är sjuk men exakt vad det handlar om behöver inte föras vidare. Förrän förstås, om det kommer till det, jag blir sjuk en längre tid och det startas en rehabutredning. Då behöver min arbetsgivare veta varför jag är sjuk, hur framtidsutsikterna ser ut och vad för sorts arbete det vore möjligt för mig att utföra i det längre perspektivet.