• DazaC

IBT - intensiv beteendererapi

Positiva och negativa erfarenheter av IBT - intensiv beteendererapi? Gärna när det gäller barn med kombination av autism grad 1 och ADHD i åldern runt förskoleklass. Barnet är normalbegåvat och lärde sig bl.a. läsa tidigt.

Vilket stöd sattes in innan IBT påbörjades? I detta fallet är diagnoserna precis satta och barnet har endast gått 2 veckor i f-klass så personalen har inte hunnit mer än lära känna barnet litegrann och nu ska IBT påbörjas direkt. Har dessutom satts in resurs som är med barnet hela tiden vilket är kanon.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-05 14:21
    Också intressant om andra föräldrar nekat skolan att använda metoden och hur det mottagits. Kan erkänna att jag är tveksam, men öppen för andras upplevelser.

• Svar på tråden IBT - intensiv beteendererapi
  • DazaC
    Anonym (k) skrev 2021-09-05 13:30:58 följande:

Spontant som vuxen autist så låter det väldigt mycket att dra igång för ett barn som precis startat f-klass. Så mycket nytt redan att sortera och processa i huvudet.

Sen antar jag att du läst på om all kritik mot metoden.

Håller med helt och ja, jag är påläst och mycket tveksam till metoden överhuvudtaget. Inte fått så mycket information från skolan mer än att det ska påbörjas så planerar att prata med dem ordentligt och ställa massa frågor. Men var nyfiken på hur det varit för andra.
Svar på tråden IBT - intensiv beteendererapi