Loperamid/dimor och gravid
Hej!
Om du inte själv har någon erfarenhet från detta utan endast gissar så kan du avstå från att svara.
Jag skulle vilja komma i kontakt med någon/några som fått ordinerat av sin läkare att fortsätta äta loperamid (dimor/imodium) under sin graviditet. Eller någon som ätit det kontinuerligt under sin graviditet och kan berätta hur allt gått.
Jag är mycket påläst i ämnet, så jag behöver inga pekpinnar. Det finns inte tillräckligt mycket studier/forskning för att kunna bekräfta att det är skadligt. Men det finns heller inga studier som visar att det inte är skadligt. Medicinen ligger därför i en gråzon och det avråds på grund av att det inte finns tillräckligt med studier.
Jag har svårt IBS-D (diarré) och kan inte lämna hemmet utan att ta två tabletter om dagen. Jag är nu gravid (vecka 4-5 någonstans) och har fortsatt att ta tabletterna. Jag skulle få sjukskriva mig på heltid från och med nu om jag skulle sluta med tabletterna. Detta är inget "vanligt magkrångel", utan jag får springa på toa 25-30 gånger om dagen på toaletten utan tabletterna. Jag får inte behålla någonting, vare sig mat eller vätska. Därför är det ingen hållbar situation. Det blir som att jag svälter min kropp vilket i sig skulle vara extremt ohälsosamt för barnet.
Självklart är jag ändå mycket orolig över situationen och skulle därför vilja prata med någon i liknande situation eller någon som gått igenom samma sak. Någon där ute?
Tack!