Inlägg från: Carolaline |Visa alla inlägg
  • Carolaline

Karpaltunnelsyndrom någon?

Tråkigt att du fått det! Jag fick det i min första graviditet (ska inte ropa hej än för jag är tidigt i den andra graviditeten nu). Då svullnade jag utan dess like från vecka 30 och fick karpaltunnelsyndrom. Jag fick handledsskydd att sova med som hjälpte lite men kroppen hade en egen agenda och jag utvecklade havandeskapsförgiftning som sedan small ännu mer under förlossningen. Håll koll på dina värden av blodtryck, protein i urinen men främst viktuppgång. Om du samlar så mycket vätska att du ökar i vikt snabbt så är det ett stort varningstecken. Protein i urinen och högt blodtryck kan komma samma dag som det faktiskt bryter ut. Vill inte skrämmas såklart utan bara öka medvetenheten. Ta hand om dig!

• Carolaline
    SkumGrönBanan skrev 2021-09-01 10:30:23 följande:

Tack snälla! Jag är i vecka 36 så det är inte långt kvar och värdena har sett bra ut hittills även om det känns som att det var längesen de gjorde ett urinprov på mig. Fick du handledsskydd från vården eller köpte du själv?

Skönt att du är en bra bit gången! :) jag var i vecka 35 när svullnaden visade sitt lömska jag och det blev förlossning. Då hade jag varken protein i urinen eller högt blodtryck förrän samma dag som jag började krampa och det blev akut. Där var det viktuppgången som skvallrade istället. Jag fick det via min vårdcentral som gav mig tid hos en arbetsterapeut:)
  • Carolaline
    SkumGrönBanan skrev 2021-09-01 10:44:38 följande:

Aha så du hade fina värden innan och sen mer hux flux blev det allvarligt. Får ha lite koll på vågen med då, var hos barnmorskan i måndags och ska inte dit igen förrän om två veckor men kanske borde ringa och rådfråga eller i alla fall hinta om läget...

Ja, det var riktigt lurigt. Det är bra att hålla koll, kanske ha en blodtrycket hemma med så man kan hålla koll även där. Hoppas det bara är vanlig svullnad men ändå bra att ha lite i bakhuvudet:)
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom någon?