Gravid & migrän - chefen förstår inte
Jag är gravid i v.17 och har problem med migrän med aura. Min migrän triggas tyvärr väldigt lätt av vissa arbetskamraters dofter/parfymer och höga röster när de pratar/skrattar.
Min chef vet om att jag har migrändiagnos samt är gravid. Ändå förstår han inte problematiken med dessa kollegor som jag specifikt nämnt, och parar ihop mig med dem trots att det finns flera andra som kan samma jobb och som jag faktiskt klarar av att jobba med.
Jag har berättat för honom att de få mediciner jag kan ta som gravid inte hjälper mot min migrän, utan att jag måste "vänta ut den". Därför kan ett migränanfall hålla i sig i flera dagar för mig.
Jag var hemma från jobbet förra veckan ons-fre för migrän. Det gick över på helgen, så jag åkte till jobbet i måndags, men fick åka hem på förmiddagen efter att jag fått aura i form av sicksack-syn. Som tur var hann jag hem innan dundermigränen slog till och jag blev sängliggandes hela resten av måndagen. Hela tisdagen bultade huvudet (jag fick sätta fast en kylklamp vid tinningen). Och idag onsdag är det fortfarande så pass ömt att jag inte vågar jobba. När jag sjukanmälde mig imorse sa chefen "men det här är väl inte samma huvudvärk som i måndags?".
Hur ska jag få honom att förstå dels att hans beslut (vilka jag ska jobba med) påverkar min hälsa och dels att det handlar om så många sjukdagar för mig. Det känns som att han tror att jag hittar på, så jag bävar alltid lika mycket för att ringa honom. Som att det inte är tillräckligt jobbigt att ha migrän.