Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Ok att titta på porr i ett förhållande eller inte?

När jag var yngre och mer osäker så brydde jag mig. Nu kunde jag inte bry mig mindre, sålänge det inte går ut över vårt sexliv så rör det mig inte att han kollar på porr.

Jag känner dessutom inte att jag har med något av det att göra. Lika lite som han har att göra med mina sexleksaker. Han har sina metoder och jag har mina.

Jag känner väl också att jag helt enkelt inte orkar lägga ner tid på sådana petitesser. Jag orkar helt enkelt inte bry mig.

• Anonym (Q)
    Cartjan1 skrev 2021-09-01 19:22:30 följande:

Jag lägger mig inte i vad min partner tittar på/läser/fantiserar om när den har kul för sig själv av den enkla anledning att det inte angår mig. Vi kanske delar vårt gemensamma sexliv men min partners egna har jag ju inte med att göra och den har inte någon skyldighet att berätta för mig heller.

Håller helt och hållet med. Mycket bra skrivet. Det är faktiskt ytterst konstigt att folk anser att ens partner går bakom ryggen på en, när det handlar om deras egna sexliv.

Jag menar, skulle min partner förbjuda mig (ugh...) att använda min vibrator så hade jag skitigt fullständigt i det och fortsatt ändå. För det är MITT sexliv som han faktiskt inte har något som helst med att göra. Lika lite som jag har att göra med att han kollar på porr.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Nej.) skrev 2021-09-01 21:47:45 följande:

Om man har kommit överens om något och partnern inte kan hålla det och ägnar sig åt detta utan att berätta det så går man bakom ryggen på personen man har valt att leva med. Vad ska du annars kalla det?

Är man så olika så kanske man ska respektera varandras åsikter och inte vara ett par, för man går fan inte bakom ryggen på varandra i ett ärligt förhållande.

Inse att människor har olika åsikter och att var och en själv har rätt att bestämma vad de tycker är ok och inte ok i ett förhållande. Passar det inte så behöver man inte vara tillsammans.

Ja, du har rätt att det är att gå bakom ens rygg. Sedan anser jag att man inte har rätt att kontrollera vad ens partner tittar på bara för att man själv har en osäkerhet kring det.

Även i min mest svartsjuka period så ansåg jag att jag absolut inte hade rätten att kontrollera min partner.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Nej.) skrev 2021-09-02 10:56:02 följande:

Det behöver inte handla om kontroll eller svartsjuka..

Det handlar om att man inte vill vara med någon som har helt andra åsikter än en själv. Det går inte att vara tillsammans om man inte tycker likadant gällande saker som är viktiga för någon eller båda personerna i förhållandet. Om en person vill titta på porr så är det okej för mig men då vill jag inte vara tillsammans med personen. Då får man helt enkelt välja. Hur är det kontroll? Jag har väl själv rätt att välja vad jag är okej med och vad jag inte är okej med i ett förhållande?

På samma sätt kan många inte vara tillsammans med någon som har helt andra politiska åsikter än en själv. Är detta också att kontrollera sin partner?

Jag anser att när det handlar om porr och fantasier så handlar det helt klart om kontroll och svartsjuka och även osäkerhet, troligtvis dålig självkänsla. Att du sedan vill jämföra det med politiska åsikter, ja.. det tänker jag inte ens bemöta. Men det är min åsikt. Min åsikt är inte alltid den rätta. Jag skulle aldrig orka bry mig om vad min sambo tittar på när han runkar. Att han tänder på andra kvinnor anser jag vara rätt självklart; han blev inte blind bara för att han blev tillsammans med mig. Att han behöver visuellt hjälpmedel när han vill ha en stund själv ser inte jag heller som något problem. Det är porr. Det är som att titta på en film. Det är inte verklighet.

Men vi kan helt enkelt komma överens om att vi har helt olika syn på vad man kan begära av sin partner.

En liten fundering; Får han inte kolla på film med erotiska inslag eller nakna kvinnor/män heller? För det är ju en risk att han blir kåt av det?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Alice) skrev 2021-09-02 12:45:47 följande:

Men i alla förhållanden sätter man upp gränser och bestämmer vad som är okej eller inte. Vill man kalla det för "kontroll" får man väl göra det, men det är ju oerhört normalt och vanligt att bestämma vad den andre får och inte får göra i ett förhållande. Bara att bestämma att man är exklusiva och inte har sex med andra är ju att sätta en gräns, eller anser du att det också är att "kontrollera ens partner"?

Jag anser helt enkelt att bestämma vad ens partner får och inte får titta på är mer än en gräns. Det är allt. Om du vill jämföra det med otrohet så får du göra det.

Sedan håller jag absolut inte med dig om att man har rätten att bestämma över någon bara för att man råkar vara ett par. Jag har ingen som helst rätt att bestämma över min partner. Han är en individ och bara för att vi är ihop så betyder det inte att jag har rätt att bestämma över honom eller hans handlingar.
Svar på tråden Ok att titta på porr i ett förhållande eller inte?