Berätta att jag kanske inte kan få barn
Men - varför reder du inte upp detta med om det beror på ett stopp? Du har rätt att utreda och behandla detta inom vården, även om du för tillfället inte har en partner som du försöker skaffa barn tillsammans med. Detta bör du göra först, innan du bestämmer när och hur du ska ta snacket om ev. infertilitet. Då måste du ju VETA, du kan inte säga att det "kanske" är så.
Om det skulle vara så att du VET att du är infertil bortom allt hopp, så skulle jag inte berätta det på första dejten för att det är för privat, men inte heller vänta för länge eftersom barn kanske är väldigt viktigt för kvinnan. Och då är det ojuste att ta upp hennes tid. Hon kanske hinner utveckla känslor, känner sig lurad o.s.v.. Jag skulle säga det när det kändes rätt, och det bör väl vara ungefär när ämnet "barn" kommer upp på bordet.
Om kvinnan är klar över att barn är jättesuperviktigt för henne, så kan du ju också bara sluta träffa henne, och inte nämna något om din infertilitet. Jag tänker att det är en information som man inte vill ska spridas över hela stan, när kanske tio olika kvinnor har fått reda på det...