• Anonym (Kvinna 39)

Berätta att jag kanske inte kan få barn

Efter så här långt tid är det verkligen dags! Väntar du längre så kommer det bara bli värre för er båda två ifall det är en viktig fråga för henne.

Varför har du inte själv försökt utreda vidare om det verkligen är stopp och kanske kan åtgärdas? Just nu lever du och en ev partner i limbo, och det kan sluta väldigt olyckligt om man inte har alla fakta på bordet.

• Anonym (Kvinna 39)
    gameface skrev 2021-08-31 16:10:33 följande:

Självklart! Men om man har ett fastare förhållande kan man kanske ha byggt upp något tillsammans och då ha en tydligare trygghet. Om jag säger det nu kan det snarare skrämma bort någon, min plan var väl mer att vänta tills vi faktiskt är tillsammans, och kanske sagt att vi älskar varandra.

En jättesvår fråga, särskilt då jag inte vill vara en egoistisk person och ''ljuga''...
    Och samtidigt har erfarenheten att jag blev lämnad av en person jag älskade mitt under pågående utredning.

Det blir ju en lögn om du låter en relation fortgå, kanske i flera år, och sedan kryper sanningen fram. Normalläget är ändå att man på något sätt kan få barn, men i ditt fall skulle det bli svårt, kanske omöjligt.

Om du undanhåller en så viktig sak för en partner är du både oärlig, egoistisk och helt ärligt, lite av en skitstövel. Det spelar ingen roll hur rädd man är, vissa saker berättar man ändå.
  • Anonym (Kvinna 39)
    gameface skrev 2021-08-31 16:13:08 följande:

Jag vet inte exakt hur viktig fråga det är för henne. Den är inte aktuell just nu i alla fall. 

Att jag inte fortsatte utreda tidigare var att den regionala sjukvården avbröt utredningen och det slutgiltiga beskedet var att ''Du har troligtvis spermieproduktion'' och att de trodde att avsaknaden berodde på stopp. Samtidigt är jag rädd att få höra en obekväm sanning. Det kan i sällsynta fall åtgärdas, att helt enkelt operera bort stoppet.

Sant, men det är stor skillnad på "nu snart" och "kanske aldrig". Många kvinnor vill ha barn. Att vara ärlig med förutsättningarna har inget att göra med när hon ev skulle vilja skaffa familj. Det där förstår du väl själv att det inte går ihop rent logiskt..? "Äh, vi ska ändå inte skaffa barn just nu så jag behöver inte säga nåt än."

Ok, men med det svaret borde de kunna ta reda på om du har normal spermieproduktion eller inte, och om resultatet beror på stopp eller inte, eller om det är något annat. Det behöver man ingen partner för att gå vidare med. För din skull hoppas jag så klart att det går att ordna, även om det vore med en operation ifall du skulle vilja det.
  • Anonym (Kvinna 39)
    gameface skrev 2021-08-31 16:18:12 följande:

Jag förstår vad du skriver, men det är onödigt att kalla någon en skitstövel. Framförallt för något man inte själv har valt och som brottas med problemet varje dag. Ändå värt att tänka på.

Du har så klart inte valt din situation. Hur du hanterar den däremot, särskilt gentemot en partner, är däremot helt ditt val. Och en så här viktig sak kan jag garantera att en kvinna vill veta om, inte att det kommer fram om några år att du vetat det hela tiden och invaggat henne i falska, om än outtalade, förhoppningar.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (bengt) skrev 2021-08-31 18:21:05 följande:

Jag tycker du ska berätta. Lämnar hon dig på samma sätt som din förra tjej så var hon ändå inte mycket att ha.

Man är knappast en dålig människa för att man vill ha barn i framtiden, och isf gör slut med en kille som antagligen inte kan ge en det.
Svar på tråden Berätta att jag kanske inte kan få barn