kattskrälle skrev 2021-09-01 21:33:49 följande:
Har han kunnat fler ord tidigare eller har han varit försenad språkutveckling ?hela tiden??
Hur är han i matsituationen, äter han allt? Vissa barn med autism är ju känsliga för konsistens etc.
Jag tycker absolut du ska trycka på för att få hjälp och motivera det med vad förskolan säger, förutom er föräldrar så träffar ju fsks pedagoger honom mycket och är objektiva, om de på BVC nu förminskar din oro. Nu minns jag inte när det är läkarundersökning i din sons ålder, tror det ändrades för några år sen men är det inte snart så be att få det! Det är mitt råd, sen vill jag berätta lite om min son som snart är 4 år. Han är myyyycket sen i språket så jag har läst på en del, bland annat kring autism då. Jag har haft en bra dialog med både fsk och BVC och lyft oron. De menar båda att han är socialt välfungerande trots att han fortfarande inte kan förmedla sig verbalt fullt ut, har också tidigare lekt väldigt mycket själv.. kanske för att han var intresserad av blommor, vilket hans kamrater inte var haha. Nu har han vänner på förskolan som han leker med, det tog bara lite längre tid. Men han är en glad kille i övrigt, äter allt, inga utbrott mer än vad som kan förväntas med trots och så (flyter med i tillvaron), leker med leksaker som det är tänkt (många barn med autism leker ju repetitivt, snurrar, radar upp), ger väldigt fin kontakt inkl ögonkontakt, inte känslig för förändring, sover bra etc. Som sagt, har varit i liknande situation som du är nu så jag förstår dina funderingar. Möjligt att han är sen pga prematur, möjligt han kan ha ngn form av autism eller sådana drag, det kan bara en utredning ge svar på. Jag hoppas det löser sig och att du blir lyssnad på.
Han har varit försenad i språket hela tiden så är inget som kommit nu.
Han äter i stort sett allt vi erbjuder honom, men han har haft problem med magen sen födsel med förstoppningar så det har ju gjort att han strulat med maten i perioder.