• Inker0003

Fundering över vikt och graviditet

Har en liten fundering jag och min sambo har nu bestämt oss för att skaffa barn men så nu när jag varit utan p piller så har mensen kommit igång igen har jag börjat fundera angående min vikt och över vikt/fetma är ju aldrig bra, det vet jag men är det värt att vänta ytterligare ett år och gå ner dessa 20 kilona eller ska vi köra nu iallafall? Hur har/hade ni gjort

• Svar på tråden Fundering över vikt och graviditet
  • neverpreggo

Vad för anledningar har du att vänta? Ja, du är överviktig men många blir gravida som överviktiga ändå.

• LinneMarie

Säger som ovan, vilka anledningar att vänta? Det KAN ju vara lite mer utmanande att bli gravid beroende på vilken övervikt man har, men det är väl bara att köra på? :)

• Inker0003

Har ingen speciell anledning att vänta tänkte bara på komplikationer och sånt, vill bara mig och kommande bebis det bästa, har ett BMI på 33 känner mig inte så stor men är ju större än vad jag ska vara, med då antar jag man bara kan köra på då, :)

• velig13

Hur gammal är du ?

Ja kvinnor med fetma har ökade risker men jag tror nog att det går bra ändå. Var beredd på att barnmorska kommer säga att du inte ska ha någon viktuppgång (eller ytterst lite).

• Inker0003

Jag är 24 och min sambo 27 drömmen för oss är att ha barn nu inom 1år och sen ett till efter kanske 5-6 år men sen blir det kanske inte så tillslut men det är våra drömmar och planer hittils.

• velig13
    Inker0003 skrev 2021-08-30 13:01:11 följande:

Jag är 24 och min sambo 27 drömmen för oss är att ha barn nu inom 1år och sen ett till efter kanske 5-6 år men sen blir det kanske inte så tillslut men det är våra drömmar och planer hittils.

Jag skulle råda dig att nå en övervikt som är max 30 i BMi

Men det beror ju faktiskt på din hälsa i övrigt

Ork? Sjukdomar?
  • Inker0003

Ja men ork har jag och inga sjukdomar eller andra hälsorelaterade saker mer än övervikt då såklart, tänkte jag kör på med kaloriunderskott och långa promenader tills att det blir ett plus då så hinner man la gå ner lite iallafall :)

• Cawr

Hej!

Jag var i samma situation. Tänker så här, det är lättare att bli gravid och mindre risker under graviditeten att gå ner i vikt (behöver inte handla om 20kg etc, men att bara börja med att tappa några kilon). Så jag började gå från BMI 32 (dock frisk som en nötkärna med mycket bra värden i allt utom just vikt) och tänkte att jag jobbar på vikten samtidigt som vi försöker. Sen efter en tid (och en del skit på vägen) fick vi äntligen plusset. Jag är fortfarande stor, men i och med att jag iaf fick bort ett antal kilo så upplever jag att jag har kunnat förbättra mina förutsättningar för en bra graviditet och för ett fortsatt friskt liv efter (jag vet hur jag ska äta och röra mig sen för att må bra), även om jag just nu under graviditeten inte bryr mig om vikten i sig. :)

Kanske inte något tydligt råd, men en historia från någon i samma situation. Att vända sin livsstil mot ett mer hälsosamt mål är alltid positivt, och det kan man göra samtidigt som man försöker. Att vänta med att börja försöka bilda familj (om man är redo och känner att det är viktigt såklart) är ingen höjdare. Tiden rinner lätt iväg, och för många kan det ta ett tag innan man får det där plusset som faktiskt stannar kvar.. Tyvärr vis av erfarenhet på den fronten.

Hoppas du hittar en väg som passar dig!

Svar på tråden Fundering över vikt och graviditet