Hej!
Jag var i samma situation. Tänker så här, det är lättare att bli gravid och mindre risker under graviditeten att gå ner i vikt (behöver inte handla om 20kg etc, men att bara börja med att tappa några kilon). Så jag började gå från BMI 32 (dock frisk som en nötkärna med mycket bra värden i allt utom just vikt) och tänkte att jag jobbar på vikten samtidigt som vi försöker. Sen efter en tid (och en del skit på vägen) fick vi äntligen plusset. Jag är fortfarande stor, men i och med att jag iaf fick bort ett antal kilo så upplever jag att jag har kunnat förbättra mina förutsättningar för en bra graviditet och för ett fortsatt friskt liv efter (jag vet hur jag ska äta och röra mig sen för att må bra), även om jag just nu under graviditeten inte bryr mig om vikten i sig. :)
Kanske inte något tydligt råd, men en historia från någon i samma situation. Att vända sin livsstil mot ett mer hälsosamt mål är alltid positivt, och det kan man göra samtidigt som man försöker. Att vänta med att börja försöka bilda familj (om man är redo och känner att det är viktigt såklart) är ingen höjdare. Tiden rinner lätt iväg, och för många kan det ta ett tag innan man får det där plusset som faktiskt stannar kvar.. Tyvärr vis av erfarenhet på den fronten.
Hoppas du hittar en väg som passar dig!