Inlägg från: Norrländskan123 |Visa alla inlägg
  • Norrländskan123

Mitt ex har noll respekt för vad jag vill

Mitt ex har noll respekt för vad jag vill när det gäller vårt gemensamma barn.

Hur handskas ni med det?

Om jag ber honom om något, tex att inte lägga ut bilder på vårt barn på sociala medier där han uppenbarligen har massor av följare han inte känner. Så gör han det ändå. Jag har sagt att det är ok om han känner dom som följer honom. Han påstår att han känner alla men det vet jag att han inte gör. Påpekar detta och han säger att han ska göra som jag önskar. Men fortsätter att acceptera okända människor till höger och vänster. Jag har bara folk jag känner som följer mig på Instagram.

Jag önskar jag var obrydd men det är vårat barn det handlar om och jag vill inte att vem som helst ska se bilder på henne.

Detta är bara en av många grejer han visar noll respekt för. Och han ljuger dessutom men förnekar det.

• Svar på tråden Mitt ex har noll respekt för vad jag vill
  • Norrländskan123

Jag vill inte att mitt barn ska exponeras för vem som helst.

Läste detta: lawline.se/answers/kan-jag-hindra-att-den-andra-foraldern-publicerar-bilder-pa-vart-barn

Jag lägger ut bilder på mitt barn på Instagram. Jag känner eller har på ett eller annat sätt en relation med mina följare. Tex vänner, familj och bekanta.

Mitt ex har även företag och folk han aldrig träffat som följer honom.

För mig känns det mer privat att lägga ut bilder på sitt barn. Alternativet är nolltolerans mot bilder på henne.

• Norrländskan123
    Spucks skrev 2021-08-28 19:23:32 följande:

Du lägger alltsv själv ut bilder på henne, som inte kan veta vart och hos vem dem kan hamna, men klagar på ditt ex för han känner inte alla som ser bilderna? Hur tänker du då? 

Ja. Om du inte kan svara på min fråga kan du skrolla vidare. Jag ville veta hur andra handskas med ex som inte respekterar det man vill. Och detta är bara en av flera saker han inte respekterar.
  • Norrländskan123
    Mortiscia80 skrev 2021-08-28 20:10:04 följande:

Då kanske du skulle försöka med andra exempel, det kanske finns någon annan situation där du kan sätta ner foten. Just kring bilder har du dubbelstandard och du kan ändå inte göra något åt vad han lägger ut.

Jag förstår att jag måste låta det vara då jag bara blir irriterad. Man kan ju inte ändra andra människor. Synd bara att det inte ska gå och komma överens och att den andra partner inte tycker att ens känslor är viktiga. Vill poängtera att det gäller fler saker än detta.
  • Norrländskan123

Jag vet att jag inte äger situationen. Jag vet att vi inte alltid kommer överens. Men jag tycker, om en av föräldrarna är obekväm med något, så borde den andre respektera det. Om han skulle vara obekväm med något så skulle ju jag få respektera det också.

I vårat fall är det oftast att mina känslor och mina önskemål spelar ingen roll. Det är jobbigt att inte kunna känna att mina känslor inte har lika mycket betydelse som hans.

Men jag får helt enkelt släppa det och inse att jag skaffat barn med en person som det inte går att samarbeta med och föra dialoger med.

• Norrländskan123
    Rhodeisland skrev 2021-08-29 07:08:55 följande:

Du verkar inte så enkel själv, han kanske tänker samma sak.

Han tänker nog samma sak. Du vet inte våran situation och hur det är i verkligheten. Jag tar 100% ansvar för vårt barn. Hon bor med mig. Jag ser till att hon har allt hon behöver. Han vill inte ens fixa mat till henne utan vill att jag ska skicka med matlådor trots att han själv äter lunch/middag när han har barnet. Han har aldrig barnet när hon ska sova. Han badar henne aldrig, klipper naglar, gör inköp för det hon behöver. Och har aldrig barnet på lediga dagar för då har han ?viktigare? saker att göra.

Men visst! Jag är den svåra!
  • Norrländskan123
    Rhodeisland skrev 2021-08-29 07:28:01 följande:

Och det här bara hände efter ni fått barn? Har jag väldigt svårt att tro .

Nej så har det varit i stort sett hela förhållandet. Och det är en av anledningarna till att vi är separerade.
  • Norrländskan123
    fjanten skrev 2021-08-29 07:29:32 följande:

Men om han är obekväm med saker du är helt okej med, skulle du bara respektera det då? Om han är obekväm med att er dotter åker bil, för då kan man krocka, då åker du aldrig bil med dottern igen? Om han är obekväm med att dottern bor ihop med en styvpappa, då går du med på att aldrig flytta ihop med någon igen tills er dotter flyttar hemifrån? Om han är obekväm med att dottern går i förskola, då samarbetar du med att ha henne hemma tills hon börjar skolan? För ANNARS är du respektlös mot ditt ex.

Nej, såklart man inte kan hålla på så. Är ni båda hyfsat vettiga vuxna som inte håller på med några olagligheter rörande dottern, då får ni båda acceptera att ni har olika syn på saker och ting och gör olika.

Man kommer aldrig att vara ense om allting. Men att exponera sitt barn på sociala medier för främmande människor anser väl jag att man kan komma överens om hur man ska göra.
  • Norrländskan123
    Rhodeisland skrev 2021-08-29 07:47:03 följande:

Läs några inlägg upp om att han aldrig gör något eller tar ansvar så förstår du varför jag undrar varför TS skaffade barn med en sådan människa.

Vi hade en bra relation när vi beslutade att skaffa barn och det kändes som det rätta. Sen nånstans under vägen slutade mina åsikter ha betydelse för honom.
  • Norrländskan123

Jag har släppt det nu. Tråkigt bara att man inte ska kunna komma överens men, ett ex är ett ex av en anledning. Synd bara man får stå ut med dom i minst 18 år.

• Norrländskan123
    fjanten skrev 2021-08-30 12:27:48 följande:

Har du tittat på Bonusfamiljen nån gång? Karaktären Katja säger då till sina kollegor när de är ute på tjejkväll att man ska välja en pappa till sina barn - som skulle vara bra som ett ex Lite så är det ju... Men det är lätt att vara efterklok! Att han är en skit som tycker att du ska skicka med mat till umgänget är ju 100 % korkat och något du definitivt ska sluta med (om du ens gjort det då). Att ni däremot är oense om bilder på sociala medier är ju, som du säger, något att bara släppa. Kommer komma många sådana saker under åren; ena tycker det är OK med magtröja på en 13-åring, den andra inte, ena tycker att 8 år är en bra ålder för mobiltelefon, den andra inte, ena tycker att en 14-åring får sova över hos sin partner, den andra inte, ena tycker att 16-åringen får gå på fester hos Nova, den andra inte. Och så vidare. Det gäller att välja sina fighter helt enkelt, samt låta den andre föräldern ändå sköta sitt föräldraskap på sitt sätt så länge det inte är skadligt.

Tyvärr verkade den här killen (han är snart 30 men väldigt omogen) väldig är bra och vi var vänner ett tag efter separationen. Men sen började han visa dom rätta sidorna. Han är ganska nonchalant och visar lite intresse för vårt barn.

Men som sagt, jag har valt att släppa det med bilder på sociala medier.
  • Norrländskan123
    Maymom skrev 2021-08-30 13:38:24 följande:

Tråkigt att han inte respekterar ditt önskemål. Bilder på barn är ju lite känsligt och förstår dig helt att du inte vill att vem som helst ska kunna se dem.

Låter som barnet är väldigt litet.

Testa att ta upp det igen och ge alternativ om han kan gå med på att antingen stänga sin profil så inte vem som helst kan se, eller bara lägga ut bilder så nära vänner kan se.

När barnet blir äldre kan ni ju införa att ni måste fråga barnet innan ni lägger ut nåt.

Han har stängd profil men det är massor med följare som han inte har koll på. Han säger att han känner alla men han ljuger. Fortsätter acceptera följare han aldrig träffat men säger till mig att han inte gör det. Och det är väl lite de som gör att jag blir så irriterad.
Svar på tråden Mitt ex har noll respekt för vad jag vill