Nej, det där är konstigt. Det är som föräldrar i sandlådan genom åren som har "råkat" ta med sig mitt barns sandleksaker för att deras egna ungar inte ska skrika och när man konfronterar dem så har de hävdat att det är deras, trots att det står både för- och efternamn på dessa. Kul var när en förälder hävdade att hennes barn och mitt barn hade samma namn och jag sade: "vänd på spaden, där det står efternamnet. Det är enbart min son i hela landet som har den här kombinationen av för- och efternamn." Hon kastade den fula spaden till mig och sprang iväg med sitt barn. Som jag skrattade!
Min son har "stulit" saker vid tre tillfällen: När han var 1,5 år och tog en leksaksbil från biblioteket. Jag vandrade tillbaka med ungen dagen efter och sade åt honom att lämna den till kvinnan i receptionen (jag lämnade den alltså inte själv.) Dum-bibliotekarien sade: "Men åååh, det är ingen fara! Sååådant händer och du är ju såå liiten!" Bullshit, säger jag och trodde förvisso inte heller att han förstod det där. Intressant var dock att när han var 2 år, så tog han någonting i en affär. Jag upptäckte att det låg under vagnen när jag gick ut därifrån och gick därför tillbaka igen och såg till att han lämnade det till kassapersonalen. Då sade han: "Inte ta bilen bloteket. Inte ta fären. Måste betala." Jag blev sjukt imponerad och skrev ned vad han sade. Men nej, inte fattade han det för den sakens skull. Några dagar innan han fyllde 3 år så tog han en leksak hemma hos sin kusin och gömde den i jackan. Eftersom kusinen bodde långt bort, så gjorde jag som så att jag ställde den där grejen på en hylla och sade att den får du inte leka med, för den bor hemma hos [din kusin.] och du har tagit den utan att fråga. Den är inte din och den måste vi lämna tillbaka.
Den fick stå där under några veckor i väntan på att den skulle lämnas tillbaka. Det var egentligen inget statement att den stod där, eftersom den stod högt uppe på en bokhylla - det var mest för att jag inte skulle glömma den tills vi skulle dit nästa gång. Han såg den ibland och frågade om han fick leka med den. Jag sade alltid nej. När vi skulle åka till kusinen så ringde hon och sade att han kunde få leksaken för hon ville inte ha den tillbaka längre (hon var verkligen ledsen över att han hade tagit den). Då vägrade han att leka med den och efter det tog han aldrig någonting igen som inte tillhörde honom.
När han var 6 år så hittade vi leksaken i samband med en flytt. Han blev helt ställd när han såg den och skrek ut och frågande varför den här saken inte var tillbakalämnad. Han mindes att den var hennes och att den skulle tillbaka dit, men han mindes inte att han fick den till slut.