Anonym (Jenny) skrev 2021-08-27 20:23:51 följande:
På det stora hela spelar det nog ingen roll. Dels för att det kommer att finnas gott om saker som barnet bara inte kan få för att det inte är praktiskt möjligt och på så sätt få träna på att inte få allt, och dels för att detta går att lära barnet senare, när han eller hon kan resonera och förstå lite bättre.
Å andra sidan verkar det ju väldigt omständligt och på gränsen till det tillåtna (ta saker från biblioteket!). Barnet måste ju någon gång lära sig att man inte kan få allt och som föräldrar så ligger det största ansvaret att göra det på er. Din man avsäger sig en stor del av det ansvaret för närvarande och antingen kommer du att behöva axla det istället eller så får han jobba igen det vid ett senare tillfälle. Eller så kommer ert barn att få betala priset själv (inte ok).
Kan din man säga nej när det verkligen behövs? Tar han nödvändiga konflikter med barnet? Säger han inte nej för att han tycker att det är jobbigt, eller för att han anser att barnet har det för jobbigt? Har han någon alternativ strategi för att lära ert barn om mitt och ditt och att man ska respektera andras saker?
Han säger att det blir enklast att få barnet därifrån, tex man ska lämna en affär eller ett bibliotek, gå hem ute osv.
Så det är väl för honom smidigast där och då.
Han har nog ingen strategi eller ens tänkt på detta.
Jag har tagit upp det förut. Mest för att det för mig själv känns så otänkbart att ta med mig saker någonstans ifrån, även om man ska lämna tillbaka.
Men nu tänker jag också att barnet lär sig fel.
Nu då jag tagit upp dessa saker säger han bara " ja man får väl säga att man inte kan ta med sig saker då"