• Isaaa93

Orkar inte vara gravid längre

Hej alla! Skulle vara så tacksam om nån kunde stötta mig för jag vet inte vart jag ska ta vägen...

Mådde så bra i min graviditet fram till vecka 27. Fick svårt att andas genom näsan. Sen fick jag stark ångest. Ångest över att känna mig som en fånge i min kropp. Är snart i vecka 31 och har inte blivit bättre. Även om nästäppan försvunnit och bebisen är lugn där inne så får jag klaustrofobisk känsla och vill fly. Försökt accepterat ångesten och så men är svårt när det är konstant. Får ingen sömn då jag sover oroligt och är lättväckt. Vaknar av minsta lilla ljud och vaknar av att jag har ont i höfterna när jag ligger på sidan... hur mjuk säng jag än har så får jag så ont.. kan ligga och blunda och andas i en fyrkant i 7-8 h utan att somna. Ofta känner jag mig fången och instängd. Typ som många med klaustrofobi kan känna när dom sitter fast i en hiss. Men skillnaden är att känslan för mig är hela tiden. Försöker cykla och vara i skogen men hjälper inte så mycket. Har börjat sova på uteplatsen och bäddat upp en säng då jag inte kan vara inne utan att de börjar krypa i kroppen. Måste promenera och cykla hela tiden.... aldrig mått såhär dåligt. Vill tro att det har med graviditeten att göra men ingen kan garantera det. Och sen har jag ju samma hjärna nu som då? Rädd att allt sitter i huvudet. Pratat med flera psykologer och dom säger att man ska acceptera känslorna men så svårt när dom är konstant. Mycket lättare med panikångest då den alltid försvinner efter en stund. Men känslan av att vilja krypa ur sitt skinn är hemsk. Lyssnar på lugnande musik och andas i en fyrkant 70 gånger per dag utan effekt. Nån som känner igen sig och kan garantera att de kommer bli bättre? Är helt förstörd och så trött på att må såhär...

• Svar på tråden Orkar inte vara gravid längre
  • Anonym (Hmm)

Har du kanske hamnat i en depression och är rädd inför förlossningen? Det är en stor omställning man går igenom när man är gravid och är vanligt att man kan må dåligt

• längtan8282

Hej jag förstår precis hur du känner. Jag levde med konstant panikångest för många år sen. Svårt att få folk att förstå som inte varit i det. Så försök inte. Psykologer är bra men det gäller att hitta den som funkar för dig. Alla fungerar inte lika bra. Jag hade en känsla av att jag behövde ur min kropp. Lika starkt som en med klaustrofobi skulle bli instängd o igen spikad kista o lämnad där. Men i mitt fall var kistan min kropp. Det är fruktansvärd känsla att vara i. Äter fortfarande medicin för detta. 10 år senare. Men det har hjälpt mig. Finns även lugnande att gå på. Men störst hjälp fick jag av KBT terapi. Dom jobbar specifikt på sånt här till skillnad från ?vanliga? psykologer som inte har samma kunskap i det.

Lider verkligen med dig men du måste få hjälp både i form av medicin men även KBT tycker jag. Men det blir bättre det lovar jag dig. Det är hemskt men det är känslor och inte verklighet att du måste ur kroppen hur verkligt det än är för dig. Jag kom vidare från det, pushade mig själv mot känslorna ett steg i taget och då blev det lite lättare i taget.

Vill du skriva till mig så är det bara att höra av dig. Jag finns här för alla dina känslor o tankar. Förstår precis???.. ta hand om dig och din älskling som snart är hos dig.. det är en värdefull skatt

• Anonym (Sara)

Det låter verkligen jättejobbigt för dig som du beskriver det :( kan det vara så att du egentligen har något ångestrelaterat problem i botten och att påfrestningen i samband med din graviditet gör att problemen märks först nu? Har psykologkontakterna du haft varit enstaka tillfällen genom MVC? Jag tycker att du ska stå på dig så att du får en kontinuerlig kontakt nu under resten av graviditeten så att du får stöd.

Svar på tråden Orkar inte vara gravid längre