Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Hjälp! Flytta ihop eller inte.

Anonym (???) skrev 2021-08-25 08:35:32 följande:

Ska du alltså rycka upp tre barn ur deras vardagsmiljö och sociala sammanhang? För dig är det definitionen på flyttbar? För mig låter det som totalt vansinne. Låt barnen ha sin uppväxt i fred, flytta ihop när de flugit ur boet istället.

Det är inte farligt att flytta. Visst om umgänget med fadern skulle försvåras, men som TS förtydligade senare är han inte med i bilden.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (???) skrev 2021-08-27 08:44:51 följande:
    Du ser väldigt snävt på en flytt om du tror det enbart påverkar relationen till den andra föräldern. Det kan vara jättejobbigt för ett barn att börja i en helt ny skola där man inte känner någon, förstår du inte det? Likaså om barnet har fritidsaktiviteter där en grupp barn kanske tränat tillsammans i flera år, eller åkt på läger ihop.

Barnen kanske har nära till mormor/morfar, farmor/farfar och annan släkt idag. Det vet vi förvisso inget om i detta fall. Men barnens alla upparbetade relationer påverkas av en flytt.
    Nej, jag gör faktiskt inte det. Flyttade flera gånger som barn (inklusive i skolåldern), tyckte bara det var spännande.
    Sen kan man ju hälsa på släkten regelbundet om det rör sig om så korta avstånd som TS flytt innebär.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (???) skrev 2021-08-27 09:06:00 följande:
    Ett tillägg till detta. Även yngre barn har sitt lokala sociala nätverk, vi flyttade när vår yngsta var sex, inte alls långt, inget skolbyte eller så. Men vår 6-årings lokala kompisnätverk låg ju inom en radie av 200-300 m från vårt gamla hus. Så det blev en stor förändring även om vi inte flyttade långt.

I TS fall pratar vi om en flytt på 12 mil. Med så långt blir det problem även för stora barn /tonåringar att hålla kontakt med nätverket i den gamla staden. Det är för långt.

Det kan gå hur bra som helst också. Känner en familj som flyttade utomlands för flera år sen när barnet gick i mellanstadiet. De hälsar på gamla hemorten i princip varje skollov och då träffar barnet fortfarande sin svenska bästa kompis om inte dagligen, så kanske varannan dag.

Min egen bästa kompis bodde flera mil bort hela min uppväxt. Vi träffades hela helger med övernattning, firade högtider ihop och pratade en hel del i telefon. Vi är fortfarande bästa vänner.

Svar på tråden Hjälp! Flytta ihop eller inte.