• Anonym (lotus)

Umgängessabotage

Du får inte aktivt förhindra eller försvåra umgänget utan godtagbara skäl. I övrigt ligger det dock inte bara på dig att anstränga dig. Det räcker med att du försöker tillmötesgå den andra föräldern inom rimliga gränser. Sedan måste den andra föräldern också anstränga sig. Ett enstaka förfluget sms behöver du inte vara orolig för, det kan knappast användas mot dig i en eventuell vårdnadstvist. Som skrivits av andra: Om du ska kunna anklagas för att förhindra eller försvåra umgänge, måste det ske gång på gång att du på mycket lösa grunder försöker hindra dem från att träffas. Att förhålla sig passiv är inte sabotage. Pappan har som sagt också ett ansvar. Däremot är det bra att uppmuntra umgänge för barnets skull, om det inte finns starka skäl mot. Men som sagt, allt kan inte ligga på dig.

• Anonym (lotus)
    Anonym (Tsts) skrev 2021-08-27 05:54:14 följande:
    Tack för kloka svar. Då förstår jag lite mer :) i tisdags skrev jag att jag skrev smset i affekt för att jag var rädd och orolig. Att han är sonens pappa och det är klart att vi ska förhålls oss efter det. Men inte hört något från honom. Jag skrev det mest för att förklara mig.

Det låter som att du dansar väldigt mycket efter hans pipa. Undvik diskussioner med honom så gott det går. Diskutera bara sådant som rör sonen. Ha inte mer kontakt än nödvändigt. Visa tydligt att han är välkommen när det gäller sonen, men att du inte är intresserad av någon övrig relation eller kontakt. Sluta smöra för honom. Jag fattar att du gör det för pojkens skull, men du kan tyvärr inte tvinga hans pappa att engagera sig. Han får skärpa sig. Eller också inte. Mer kan du inte göra. Var glad att din son åtminstone har EN välfungerande förälder.
Svar på tråden Umgängessabotage