• Anonym (Tsts)

Umgängessabotage

Hej

Ska försöka sammanfatta lite. Pappan till min ettåring har inte varit engagerande sedan graviditetens början. Missbrukar i perioder och har flertalet gånger påpekat att han inte ville ha barnet.

Men nu när han ligger i vårdnadstvist med sina äldre barn så har han visat intresse för sonen men jag är rädd att han använder honom som en bricka i spelet så att sägs.

Så häromdagen när vi återigen hade en hetsig diskussion så skrev jag att han skulle hålla sig borta. Han svarade att jag inte ska komma och gnälla på att han är frånvarande då.

Är det umgängessabotage från min sida?

Innan dess så har jag tjatat och verkligen velat att han ska komma men han har varit här 41.5 timme på snart 15 månader

• Svar på tråden Umgängessabotage
  • Anonym (Tsts)
    Tow2Mater skrev 2021-08-23 18:54:15 följande:

Har ni ett umgängesavtal/overenskommelse?

Nej inget avtal
  • Anonym (Tsts)

"För att göra sig skyldig till umgängessabotage krävs det ett giltigt umgängesavtal. Det går därför inte att dömas för umgängessabotage om avtalet är muntligt."

Denna text hittade jag på familjens jurist.

• Anonym (Tsts)
    Anonym (Ja) skrev 2021-08-23 19:59:50 följande:

Jo men det blir även sabotage om du säger att han inte får träffa ungen alls.....

Jag förstår det. Men skrev i affekt och har påvisat motsatsen till det innan. Då jag tjatat, bönat och bett om att han ska finnas till för vår son.
  • Anonym (Tsts)

Vi hade inte planerat in ett umgänge.

Han har soc på sig. Lämnat urinprov varje vecka som visade sig var hans dotters som han tvingat sig till.

När han är här så är han är 30 min och tar selfies med sonen och sen drar han.

• Anonym (Tsts)
    Anonym (aaa) skrev 2021-08-24 07:20:27 följande:

Jag tror du kan chilla lite. Gör inte en höna av en fjäder. Du skrev det du skrev, säg inget mer nu. Det är hans ansvar att vara en aktiv förälder (precis som du har ansvar för dig själv), allt hänger inte på att du skrev så där. 

Ofta i sådana här lägen får en del det att låta som om det bara är boendeförälderns ansvar allting, men att vara en aktiv förälder som visar att den faktiskt vill träffa och umgås med sitt barn är helt upp till varje förälder. 

Ja jag har en tendens av att tänka katastroftankar och vill inte riskera något ska bli en nackdel för mig såklart.

Skulle pappan höra av sig och vilja träffa sonen eller fråga hur han mår så skulle jag såklart svara på det.
  • Anonym (Tsts)
    Anonym (aaa) skrev 2021-08-24 07:21:09 följande:

Är han så korkad så att han försöker mygla genom annan persons urin? Fy så lågt. 

Japp. Sin egna 5 åring :(
  • Anonym (Tsts)

Tack för kloka svar. Då förstår jag lite mer :) i tisdags skrev jag att jag skrev smset i affekt för att jag var rädd och orolig. Att han är sonens pappa och det är klart att vi ska förhålls oss efter det. Men inte hört något från honom.

Jag skrev det mest för att förklara mig.

• Anonym (Tsts)
    Anonym (lotus) skrev 2021-08-27 11:42:54 följande:

Det låter som att du dansar väldigt mycket efter hans pipa. Undvik diskussioner med honom så gott det går. Diskutera bara sådant som rör sonen. Ha inte mer kontakt än nödvändigt. Visa tydligt att han är välkommen när det gäller sonen, men att du inte är intresserad av någon övrig relation eller kontakt. Sluta smöra för honom. Jag fattar att du gör det för pojkens skull, men du kan tyvärr inte tvinga hans pappa att engagera sig. Han får skärpa sig. Eller också inte. Mer kan du inte göra. Var glad att din son åtminstone har EN välfungerande förälder.

Tack för att du ser det!

Jag har blivit bättre, förut så bönade jag och bad jag för att han skulle engagera sig men jag har kommit till insikt att det aldrig kommer ske, att hans större barn betyder mer och han kommer nog gå in och ur sitt missbruk fler gånger förstår jag nu. Svårt att tackla och agera rätt när det är stormigt...

Men nu får han söka kontakt om det är något
Svar på tråden Umgängessabotage