Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?

Anonym (M) skrev 2021-08-22 08:04:43 följande:

Ofta när jag googlar nåt finner jag svaret eller intressanta relaterade diskussioner i forumtrådar. Inte sällan har någon i tråden uppmanat trådstartaren att googla, och jag tänker då att det är ironiskt, när man googlar hamnar man ju i trådar där någon bemödat sig att ställa frågan i en tråd! Jag är tacksam att andra gjort jobbet och startat trådar som jag sedan kan googla på och läsa.

Det är ju en annan sak om man skriver

"Jag undrar varför xxxxxxxx?. Var kan man hitta xxxxx? Någon som vet vad som gäller? " och lägger till "Jag har sökt i olika sökmotorer, men tyvärr inte hittat något"

Sen kan man använda diskussionsfirumets egna sökfyntion också. Eller om man är ny i en fb.grupp. Börja med att söka innan du ställer samma fråga som redan besvarats hundratals gånger.

Att fråga saker som

Hur mycket motsvarar 1 US dollar SEK ? Det är bara lathet från männisnor begär att andra ska skedmata dem.
  • Anonym (L)
    Anonym (S) skrev 2021-08-22 09:50:22 följande:

Jag förstår inte heller varför folk inte orkar googla själv, speciellt när det en så enkel sak som Fröken ur.

Nu vet jag inte hur det ser ut i tråden om Fräken ur, men något jag ser ganska ofta är att folk frågar om något som de själva lätt kan googla, och sedan svarar de inte i sin tråd. Man tycker alltså att någon annan ska göra jobbet sedan har man inte ens vett att tacka för det.

Man har ju sett trådar som typ:

"Hur kollar man saldo på Comviq kontantkort?"

"Vad kostar det att gå in på Skansen?"

"Hur länge har McDonalds i Hudiksvall öppet?"

"När är Almedalsveckan?"

Att tex  fråga vad för kläder som behövs inför förskolestart är en helt annan. sak. Det är inte ren fakta. Man KAN anända sökmotor för den frågan, men ändå vilja ställa frågan i ett diskussionsforum. Där finns det inget absolut rätt svar, utan kan se lite olika utan utifrån olika åsikter,erfarenheter och berode på var man bor mm.

• Anonym (L)
    Anonym (Håller med) skrev 2021-08-22 11:49:16 följande:

Håller med dig TS. Jag stör mig också att folk skriver så. Allt står faktiskt inte på Google, och man kanske inte vill eller har lust att googla heller. Alla kan inte heller googla, som exempelvis otekniska och äldre människor. Då är det enklare att fråga någon, i exempelvis ett forum.

Du menar att man kan var så okunnig att man inte kan skriva i ett sökfält och trycka enter, men ändå kapabel att gå in på Familjeliv, registrera sig som användrare, och starta en tråd
  • Anonym (L)
    Anonym (Elle) skrev 2021-08-23 11:07:10 följande:

Det kan ju faktiskt hända att många som skriver enkla frågor som är lätta att googla gör det för att få mänsklig kontakt.

Det är lätt att glömma att det finns ensamma människor utan familj och vänner och som har forum som enda kontakt med andra människor.

Om man tycker en fråga känns onödig, varför inte bara klicka sig vidare? Varför inte ställa en följdfråga så att tråden kan spinna vidare om man nu tycker den var så onödig? Är det så svårt att ge lite mänsklig kontakt eller bara surfa vidare?

Men varför inte skriva en tråd om  att man sitter ensam och har långsamt och vill hitta någon likasinnad att skriva med. Eller om man inte vill prata om sin ensamhet får man väl hitta på något ämne man tycker är intressant att diskutera.

Det kan ju inte ge så mycket sällskap eller tidsfördriv att få ett svar på vad 33 US dollar motsvarar i SEK .

• Anonym (L)
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2021-08-23 11:29:47 följande:
    Jovisst. Men familjeliv är inte ett debattforum. Här är det okej att hjälpa varandra, byta recept, leka ordlekar m.m. m.m. De trådar man inte gillar eller förstår sig på får man helt enkelt hålla sig borta ifrån.

Vi är många som har gott om fritid och inte har något emot att svara på enkla frågor. Låt oss göra det och lägg din egen tid på trådar som faktiskt intresserar dig!

Diskussionsforum anser jag att det är. En diskussion behöver inte vara en debatt. Man kan diskutera  genom att utbyta erfarenheter, få tips och råd hur man bäst bakar en sockerkaka. Hitta någon att ordleka med.

Att fråga vad det kostar att gå in på Skansen eller vad de har för öppettider är googlefrågor. En diskussion värd att starta en tråd om kan vara vilken tid som är bäst att gå in. Hur får man ut bäst av besöket. Om man förnedrar att åka Djurgårdfärjan eller spårvagnen dit Vad man ska besöka först, i vilken ordning. Vilka restauranger man gillar och inte gillar. Hur många timmar är lagomt?

Svar på tråden Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?