Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?

Under de senaste åren har jag sett massor av liknande trådar, både här på familjeliv och i diverse facebookgrupper: att folk på svar som en trådstart skriver "googla" istället för att svara på TS fråga.

Det jag nu senast upptäckte det hela i, var en tråd där TS frågade om vad numret är till Fröken ur. En del av svaren gör en mörkrädd. Folk skriver att det tar 3 sekunder att googla det. (Frågan är varför de då inte tar 3 sekunder på sig att googla och därefter ge svaret istället för att varenda kotte ska skriva "googla.")

Det finns massor av anledningar till att folk skriver enkla frågor i forum: kanske för att skapa diskussion, men inte riktigt vet hur man gör, kanske på grund av att man av olika anledningar inte vet hur man ska googla just den saken eller för att man kanske inte får till talsyntesen när man är synskadad och försöker googla, så att det därför är bättre att fråga i ett forum.

Om TS hade kunnat/vela googla fram ett nummer, så hade TS garanterat gjort det istället för att skriva på ett forum.

Jag var med om en liknande sak härom året. Ploppen till persiennsnöret hade gått sönder och jag frågade i en tråd i ett byggforum vad en sådan heter. Jag fick precis samma svar av flera personer. Till saken hör att jag hade faktiskt googlat, utan resultat. Först när jag svarade det, så visade det sig att flera av de personer som hade bett mig att googla, faktiskt inte heller kunde hitta svaret på min fråga.

Det är inte klokt. Varför tar folk sig tid att skriva svaret "googla"? Vad får de ut av det här? Tycker de själva att de är supergooglemänniskor eller vill de passivagressivt påpeka att de tycker att TS fråga är dum? Och varför i så fall?

• Svar på tråden Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?
  • Hyllemor
    Dr Nail skrev 2021-08-22 01:26:11 följande:

Därför att det låter lite coolare än att säga "jag vet inte och är för korkad och för lat för att läsa på". De flesta har inte den nivån av ärlighet. Så då säger man "googla det" för att inte tappa ansiktet.

Det låter rimligt, om det hade varit i en diskussion i verkliga livet, men i forum blir man i rader överöst av frågor man antingen inte kan eller orkar svara på - varför gör man då sig besväret att svara "googla?" Varför skrollar man inte bara förbi tråden och svarar i en annan istället?
  • Hyllemor
    Anonym (K) skrev 2021-08-22 01:30:43 följande:

I fröken-ur-tråden fick ts svaret i första inlägget. Därefter kom påpekanden om att googla. Klarar man att starta en tråd här så klarar man att googla "fröken ur".

Varför är behovet stort för efterföljande läsare att skriva "googla" då? Varför inte bara låta tråden dö ut? Vad är syftet med att skriva "googla?"

• Hyllemor
    Kallemjau skrev 2021-08-23 19:14:00 följande:
    Jag tror att det är så. Jag känner en kvinna som jobbade på Eniro och satt på 118 18. Folk ringde egentligen inte för att få svar på frågan, de ville ha mänsklig kontakt. Ett samtal kunde lätt kosta mer än 100 kr. Kanske ska tipsa om 118 18 istället för google Glad

Det är lite hitåt man vill komma. Man märker det ganska snabbt: att om någon ställer en så kallat dum fråga, så hugger folk direkt. Varför gör man så? Jag har kolleger som kanske inte är de smartaste i världen, men aldrig hade någon på arbetsplatsen svarat otrevligt bara för att de ställer en fråga som det finns ett självklart svar på. 

Jag är glad att alla ni som också skriver "googla" faktiskt svarar hur ni tänker när ni skriver så, även om det gör att jag tappar hoppet om mänskligheten. (Och nej, bara för att talsyntesen på familjeliv fungerar, så innebär det verkligen inte att det fungerar på diverse hemsidor som man googlar sig fram till, bara så att ni vet det.)

Svar på tråden Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?